۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۸۲۴۴ ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی، سازمان های پیشرفت کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

یکی از مهم ترین محورهای مورد توجه سازمان پیشرفت نیتی آیوگ، توسعه بخش کشاورزی و حمایت از کشاورزان است. در این راستا در ۲ سال گذشته، با همکاری دولت و اجرای برنامه های نیتی آیوگ، رشد بخش کشاورزی و درآمد کشاورزان افزایش قابل توجهی داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مسیر اقتصاد طرح عملیاتی نیتی آیوگ برای بازاریابی محصولات کشاورزی در سال گذشته، اثرات قابل توجهی در افزایش فروش محصولات کشاورزی این کشور داشته است.

سازمان پیشرفت نیتی آیوگ در ادامه فعالیت های خود در اقتصاد هند، برنامه ای را برای بازاریابی محصولات کشاورزی تدوین کرده است. این برنامه شامل افزایش بهره وری، تولید محصولات با ارزش افزوده بالا، تحول تکنولوژی در آبیاری و تولید دانه است. دولت هند مشارکت بخش خصوصی و به طور خاص کشاورزان را در اجرایی شدن برنامه بازاریابی بخش کشاورزی، ضروری عنوان کرده است.

سازمان پیشرفت نیتی آیوگ در اواخر سال ۲۰۱۷ گزارشی را با همکاری گروهی از متخصصین حوزه کشاورزی و تعدادی از وزیران دولت تهیه و منتشر کرده است. در این گزارش از دولت و نهادهای مربوطه خواسته شده است که در بخش کشاورزی برنامه های همچون اطمینان از قیمت سودآور برای کشاورزان، افزایش بهره وری، حل مشکل مالکیت زمین و اقدامات امدادی در زمان بحران را ارائه دهند.

اصلاحات در زمینه بازاریابی محصولات کشاورزی

در سال های گذشته، به دلیل زیر ساخت های ضعیف و ورود واسطه ها بازاریابی محصولات کشاورزی در هند وضعیت مطلوبی نداشته است و کشاورزان با مشکلات متعددی در این زمینه روبه رو بوده اند.

برای رفع این مشکل سازمان پیشرفت نیتی آیوگ یک برنامه عملیاتی برای بهبود عملکرد کمیته بازاریابی محصولات کشاورزی[۱] APMC  تدوین کرده است تا کشاورزان توان فروش محصولات خود را در هر بازاری داشته باشند.

ارائه یک سیستم نوین در بخش کشاورزی

طبق گزارش نیتی آیوگ در بخش کشاورزی، نظام قیمت تضمینی محصولات، به دلیل پایین تعیین شدن قیمت ها، پاسخگوی مشکلات این حوزه نیست.

این سازمان با طراحی یک نظام جدید برای حل مشکل کشاورزی در هند، پرداخت کسری قیمت محصولات کشاورزی را پیشنهاد کرده است. در این نظام جدید یارانه به محصولات حساس و هدفمند کشور تعلق می گیرد.

افزایش بهره وری محصولات کشاوزی

بر اساس گزارش سازمان پیشرفت نیتی آیوگ برای افزایش بهره وری در بخش کشاورزی باید به سمت محصولات کشاورزی دیم حرکت کرد. یکی دیگر از برنامه هایی که نیتی آیوگ برای بخش کشاورزی مد نظر قرار داده است، لزوم حمایت دولت از تولید محصولاتی است که به آبیاری کم تری نیاز دارند.

طبق گزارشات سازمان پیشرفت نیتی آیوگ، دولت قصد دارد ایالت های هند را به سیستم های دیجیتالی کشاورزی تجهیز کند؛ اما با توجه به کمبود بودجه در این بخش و مشکلات دیگر در این حوزه اجرای این برنامه نیاز به زمان دارد. همچنین نیتی آیوگ برنامه ای را برای اصلاح طرح بیمه کشاورزی در هند پیشنهاد کرده است که کشاورزان را به صورت ۳ ساله تا ۵ ساله بیمه کنند.

نتیجه فعالیت های نیتی آیوگ و تأثیر گذاری در کشاورزی هند

بخش کشاورزی کشور هند در ۲ سال گذشته شاهد تغییرات قابل ملاحظه ای بوده است. نرخ رشد این بخش به ۶ درصد رسیده است و کشاورزان شاهد افزایش ۵.۸ درصدی درآمدشان بودند. افزایش محصولات زراعی در سال گذشته از دیگر دستاوردهای سازمان پیشرفت نیتی آیوگ با همراهی و همکاری دولت بوده است.

[۱] Agricultural Produce Marketing Committees

برگرفته از : داون تو ارث ، لایو مینت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.