۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۸۰۹۴ ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

بازار بزرگ و بکر هند بسیاری از بازیگران اقتصادی را به سمت خود جلب کرده است. در همین راستا کشورهای نوردیک شامل دانمارک، فنلاند، سوئد، ایسلند و نروژ برای تقویت تجارت خود با هند، طرح پیشین خود برای انعقاد توافق تجارت دوجانبه با این کشور را دوباره به جریان انداخته اند.

به گزارش مسیر اقتصاد پنج کشور نوردیک یعنی دانمارک، فنلاند، سوئد، ایسلند و نروژ گام اول را برای تقویت تجارت دوجانبه از طریق  انعقاد توافقنامه‌ی تجارت آزاد FTA با هند برداشتند.

سفرای کشورهای نوردیک در هند، روز گذشته در کلکته جلسه ای مشترک برگزار کردند و به هم‌اندیشی پیرامون روابط فرهنگی و اقتصادی با هند پرداختند.

اقتصاد کشورهای نوردیک به تجارت وابسته است

پیتر داکسو جنسن سفیر دانمارک که به نمایندگی از جمع سخن می‌گفت اظهار داشت: اقتصاد هر پنج کشور کشور کوچک بوده و به تجارت خارجی وابسته است.

وی افزود: ما تلاش می کنیم که موضوع را به همان شکلی که در سال ۲۰۰۷ مطرح شده بود به جریان بیندازیم و ببینیم پاسخ طرف هندی چه خواهد بود. برخی از تصمیمات کنونی دولت مرکزی هند، مانند افزایش نرخ تعرفه ها در بودجه‌ سال مالی آینده، مانع دستیابی به این توافقنامه است.

جبران عدم عضویت در اتحادیه‌ی اروپا با توافقات تجاری

توریر ایبسن سفیر ایسلند نیز در این نشست مشترک گفت: ایسلند بر خلاف دانمارک، فنلاند و سوئد بخشی از اتحادیه‌ی اروپا نیست اما حجم تجارت خود را از طریق توافق تجاری دوجانبه با اتحادیه‌ی اروپا حفظ کرده است.

نینا ایرملی سفیر فنلاند اظهار داشت: بسیار مهم است که هند این پیام را دریافت کند که افزایش تعرفه ها در برخی بخش‌های معین، شرایط را برای تحقق شعار «ساخت هند» دشوار خواهد کرد.

بر اساس آخرین داده‌ها حجم تجارت دوجانبه بین هند و کشورهای نوردیک به ۴.۳ میلیارد دلار می رسد که ۲.۲ آن مربوط به صادرات به هند و باقی مربوط به واردات هند از این پنج کشور است.

منبع: thehindubusinessline



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.