۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۸۰۷۴ ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲ دسته: انرژی کارشناس: سید مرتضی سبحانی
۰

کشور سنگاپور توانسته است با احداث پتروپالايشگاه‌ها به صورت متمرکز، انعقاد قراردادهای بلندمدت خريد خوراک و تضمين تأمين خوراک صنعت پتروشيمي از يک طرف و با استفاده از سازوکارخوشه سازی، تأمين و توزيع يكپارچه تمامی زيرساخت های ضروری توسعه اين صنعت و ايجاد ارتباط کارآمد بين دولت، صنعت و مراکز تحقيقاتی از طرف ديگر، به توسعه يكپارچه و متوازن صنعت پتروشيمی و خلق ارزش افزوده بالا از این طریق دست يابد.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور سنگاپور واقع در جنوب شرقی آسيا، در بين اقيانوس های هند و آرام و و دارای موقعيتی استراتژیک است.

در دهه ۱۹۶۰ اولین پالایشگاه کشور سنگاپور در قسمت جنوبی سنگاپور و در جزيره جورانگ احداث گردید؛ در سال های بعد جزیره جورانگ به دليل مزيت مكانی، عامل اصلی جذب بسیاری از شرکت های عظیم  پالایشی خارجی گردید.

از جمله مزیت های مکانی جزیره جورانگ می توان به امکان استقرار صنایع آب بر ، واردات خوراک از راه دریا و صادرات دریایی راحت تر اشاره کرد.

بعد از شكل گيری پالايشگاه‌های سنگاپور و به دنبال بهره گيری بيشتر از مزيت های ايجاد شده به منظور توليد ارزش افزوده، صنعت پتروشيمي سنگاپور در دهه ۱۹۷۰ بيشتر ظهور يافت. در سال ۱۹۹۶ شرکت پتروشيمی سنگاپور  ايجاد و شرکت هايی نظير بی.پی (BP)، باسف (BASF)، لانكسس (LANXESS) و کلنس (Celanese) ازجمله شرکت‌های فعال در آن هستند.

ایجاد یک منطقه متمرکز برای توسعه صنعت پتروشیمی

در ادامه رشد سریع صنعت پتروشیمی در سنگاپور، این کشور به منظور ایجاد یک منطقه متمرکز برای این صنعت با صرف ۷ میلیارد دلار، جزایر کوچک جنوب جورانگ را با این جزیره یکپارچه ساخت و جزیره صنعتی جورانگ امروزی را  شکل دادند.

شل در سال ۲۰۱۰ واحد توليد اتيلن با ظرفيتی معادل ۸۰۰ هزار تن در سال را در آن منطقه تأسيس کرد. در سال ۲۰۱۱ نیز شرکت اکسون موبيل (Exxon Mobil) با سرمايه گذاری معادل ۵ ميليارد دلار، بزرگترين مجموعه پتروشيمی را که توسط اين شرکت مالكيت و مديريت می شود، به بهره برداری رساند.

درحال حاضر، جزيره جورانگ دارای پايانه های نفتی بسيار بزرگ و شبكه‌هايی به منظور انتقال گاز  مايع، ميعانات نفتی و محصولات پتروشيمی است. ميزان صادرات کالاهای شيميايی و پتروشيميايی سنگاپور در سال ۲۰۱۶، حدود ۶۴.۵ ميليارد دلار بوده که معادل ۱۵،۷ درصد از توليد ناخالص داخلی آن در سال ‌۲۰۱۶ است.

شرکت های صنايع پتروشيمی مستقر در جورانگ، محدوده وسيعی از محصولات متنوع شيميايی و پتروشيميايی را به کشورهای مختلف ازجمله مالزی، چين و ژاپن صادر کرده و نيازهای فناورانه خود را از طريق پارک‌های علمی و فناوری سنگاپور برطرف می کنند.

 اقدامات مؤثر در توسعه صنعت پتروشيمی سنگاپور

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی که در این زمینه منتشر کرده است، اقداماتی که در توسعه صنعت پتروشیمی در سنگاپور موثر بوده را به این شکل بیان نموده است:

  • تنظيم گری (رگولاتوری) در صنعت پتروشيمی سنگاپور توسط شرکت شهر جورانگ (JTC) صورت می گيرد و در واقع اين شرکت متولی توسعه و تنظيم گری پارک شيميايی جورانگ است. نمايندگان، اتحاديه کارگری صنايع شيميايی، وزارت دفاع و شرکت مشاوره مالی از بخش خصوصی (Deloitte & Touche) ، برخی از اعضاي هيئت مديره شرکت شهر جورانگ را تشكيل می دهند.
  • کشور سنگاپور فاقد منابع هيدروکربوری بوده و تمامی نفت و گاز مورد نياز خود را از طريق واردات تأمين می کند. گاز طبيعی از طريق دو خط لوله از کشور اندونزی و يک خط لوله از کشور مالزی وارد اين کشور می شود. همچنين ساخت ترمينال گاز مايع به منظور متنوع کردن ذخاير سوخت و عدم تكيه بر دو کشور مالزی و اندونزی برای واردات گاز، در دستور کار قرار گرفته است.
  • سنگاپور درحال حاضر مشغول آماده کردن مقدمات براى ورود به دوره بعدى توسعه صنعتی خود با عنوان «تشویق سرمایه گذاری در خارج» است و دلیل این برنامه کمک به ارتقای شرکت های محلی و تبديل کردن آنها به شرکت‌های بين المللی به منظور کاهش محدوديت‌های صنايع کوچک است.

در مجموع کشور سنگاپور توانسته است با احداث پتروپالايشگاه‌ها به صورت متمرکز، انعقاد قراردادهای بلندمدت خريد خوراک و تضمين تأمين خوراک صنعت پتروشيمي از يك طرف و با استفاده از سازوکارخوشه سازی، تأمين و توزيع يكپارچه تمامی زيرساخت های ضروری توسعه اين صنعت از قبيل دانش فنی، منابع مالی، منابع انسانی و … در خوشه‌های شيميايی خود و ايجاد ارتباط کارآمد بين دولت، صنعت و مراکز تحقيقاتی از طرف ديگر، به توسعه يكپارچه و متوازن صنعت پتروشيمی و خلق ارزش افزوده بالا از طريق توليد زياد محصولات متنوع ميان دستی دست يابد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.