۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۷۹۵۴ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

کشور روسیه در سال های اخیر با افزایش میزان ذخایر طلای خود به دنبال کاهش وابستگی به دلار آمریکا است. در همین راستا به تازگی میزان ذخایر طلای روسیه به ۱۸۵۷ تن رسیده است. اکنون این کشور با پیشی گرفتن از چین، چهارمین ذخایر بزرگ طلای جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش مسیر اقتصاد در ماه گذشته بانک مرکزی روسیه ذخایر طلای خود را تقریبا ۲۰ تن افزایش داده است. در حال حاضر ذخایر طلای روسیه به ۱۸۵۷ تن رسیده است. بانک مرکزی ذخایر طلای خود را از ماه مارس ۲۰۱۵ هرساله افزایش داده است.

روسیه در حال حاضر جزء پنج دارنده بزرگ ذخایر طلا است که از کشور چین نیز پیشی گرفته است. در حال حاضر میزان ذخایر طلای چین ۱۸۴۳ تن است. در طول ۱۵ سال گذشته چین و روسیه ذخایر طلای خود را به شدت افزایش داده اند تا وابستگی خود به دلار آمریکا را کاهش دهند.

به گفته رونان منلی، کارشناس فلزات گرانبها جالب توجه است که هر دو کشور روسیه و چین به طور آشکارا اقدام به تجمیع طلا کرده اند.

به عقیده این کارشناس، همچنین دو کشور به طلا به عنوان یک دارایی پولی استراتژیک توجه دارند و در این زمینه پنهان کاری نمی کنند. اما آمریکا در مقابل قرار دارد و در تلاش است تا نقش استراتژیک طلا را به طور مداوم کاهش دهد.

آمریکا مدعی است که با ۸۱۳۴ تن ذخیره طلا، بزرگترین ذخایر طلای جهان را دارد. اما بر اساس گفته رونان منلی این میزان قابل تأیید نیست. منلی گفته است که کل قضیه ذخایر طلای آمریکا مبهم و محرمانه است. هرگز یک حسابرسی مستقل درباره ذخایر طلای آمریکا صورت نگرفته است و مدت هاست که فدرال رزرو نیویورک هرگز به کسی جهت مشاهده طلا یا شمارش آن اجازه نداده است.

آلمان با ذخایر ۳۳۷۴ تن طلا در رتبه دوم قرار دارد. اما بخش بزرگی از ذخایر طلای این کشور هنوز در آمریکا نگهداری می شود. از سال گذشته بانک مرکزی آلمان تنها توانسته است ۶۷۴ تن از طلای خود را که در پاریس و نیویورک نگهداری می کرد را بازگرداند. با اینحال همچنان حدود ۵۰ درصد ذخایر آلمان در فرانکفورت قرار دارد و باقی مانده در لندن و نیویورک نگهداری می شود.

بعد از کشورهای آمریکا و آلمان، صندوق بین المللی پول دارای ۲۸۱۴ تن طلا است و فرانسه نیز چهارمین دارنده بزرگ ذخایر طلا در جهان محسوب می شود.

طبق داده های سایت gold.org بانک مرکزی روسیه در سال های اخیر سرعت خرید طلای خود را بیش از دو برابر کرده است. این اقدام میزان ذخایر کشور را افزایش می دهد تا به هدف مورد نظر تعیین شده توسط رئیس جمهور این کشور، ولادیمیر پوتین برسد و روسیه در برابر خطرات ژئوپولیتک کمتر آسیب پذیر باشد. ذخایر طلای روسیه از سال ۲۰۰۰ تا به حال، ۵۰۰ درصد افزایش یافته است.

منبع: راشاتودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.