۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۷۸۳۹ ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۷ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

بر اساس برنامه های حمایتی دولت چین از بخش کشاورزی، این کشور به منظور بهبود شرایط اقتصادی و تامین امنیت غذایی، برنامه های متعددی برای رشد کمی و کیفی سطح تولیدات کشاورزی تا سال ۲۰۵۰ در دستور کار دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد مقامات چینی قصد دارند تا به منظور تقویت درآمد کشاورزان و بهبود استانداردهای زندگی در چین اقدام به سیاستگذاری جدیدی در جهت بهبود وضعیت بخش کشاورزی نمایند.

در سال های اخیر دولت با اولویت دهی به کشاورزی، روستاها و کشاورزان در جهت اتخاذ مجموعه ای از سیاست ها و اقدامات مهم برای حمایت از توسعه کشاورزی و مناطق روستایی اقدام می کند.

به منظور افزایش کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی، مقدمات و مواد اولیه ضروری تولید کشاورزی به شیوه ی مدرن را مهیا و در جهت استفاده گسترده از دستاوردهای علمی و فنی کشاورزی برنامه ریزی کرده است.

به گفته ی مقامات چینی بعد از اتخاذ این سیاست ها، کیفیت ارزش افزوده محصولات کشاورزی به تدریج بهتر خواهد شد که این موضوع باعث حضور بهتر بازرگانان چینی در بازار بین الملل می شود.

برنامه ریزی بخش کشاورزی تا سال ۲۰۵۰

این برنامه ریزی به دلیل افزایش شکاف درآمدی و کاهش رشد اقتصادی چین شروع شده است و قرار است تا سال ۲۰۳۵ کشاورزی بخش اصلی برنامه ریزی اقتصادی چین را شامل شود.

کاهش سن جمعیت روستایی و جوان سازی نیروی کار حاضر در روستاها تا سال ۲۰۲۰، مدرنیزاسیون ادوات تولید محصولات کشاورزی چین تا سال ۲۰۳۵ و نیز افزایش ثروت بخش کشاورزی این کشور تا سال ۲۰۵۰ برنامه اصلی و حمایتی دولت چین در سال های آینده خواهد بود.

تامین امنیت غذایی در چین با اجرای برنامه های حمایتی از کشاورزی

بخش کشاورزی چین بزرگترین بخش کشاورزی در جهان است که صدها میلیون نفر دراین بخش با بهره وری پایین تولیدی مشغول به فعالیت هستند.

به همین منظور دولت چین قصد دارد تا در اقدام حمایتی برای افزایش بهره وری و کارایی تولید کشاورزان و تامین امنیت غذایی اقدام به بروزرسانی روش های تولید محصولات نماید.

دولت چین در کنار برنامه های قبلی نظیر حمایت یارانه ای از تولید محصولات اساسی غذایی نظیر گندم، برنج و افزایش ذخایر آن ها تلاش خواهد کرد تا کیفیت تولیدات کشاورزی نیز متناسب با تقاضا افزایش دهد.

افزایش حمایت دولت در تولید محصولات کشاورزی

در این راستا برای افزایش بهره وری زمین های کشاورزی از طریق استفاده بهتر از منابع و افزایش توان تولیدی کشاورزان نیز سیاست حمایتی و یارانه ای دقیقی استفاده خواهد کرد.

از جمله سیاست های اعلام شده طبق برنامه ریزی های دولت، بهبود وضعیت حاصلخیزی زمین های زراعی (تقویت خاک) و نیز افزایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی است که باعث تولید محصولات با کیفیت تر و ارسال آن به بازار خواهد شد.

رشد سرمایه گذاری دولت چین در بخش کشاورزی

همچنین به منظور افزایش درآمد کشاورزان، دولت اقدام به سرمایه گذاری اساسی در بخش کشاورزی و تامین مالی عمومی برای پیشبرد اهداف خود در این بخش خواهد کرد.

به گونه ای که سیاست تجاری کشاورزی این کشور نیز در جهت ایجاد ارزش افزوده بیشتر و صادرات مجدد محصولات فرآوری شده رونق خواهد یافت.

در حال حاضر چین از لحاظ تولید غلات، پنبه، میوه، سبزیجات، گوشت، مرغ، تخم مرغ و محصولات ماهیگیری رتبه اول را در جهان دارد و از طریق پتانسیل های بازرگانی و تجاری خود در جهان اقدام به فروش محصولات خود می کند.

منبع:

رویترز

وزارت کشاورزی چین



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.