۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۷۶۱۸ ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴ دسته: دولت و حکمرانی، سازمان های پیشرفت کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

سازمان پیشرفت ان دی آر سی چین به عنوان یک نهاد مسئول توسعه کشور، ۹ اولویت در برنامه ریزی برای توسعه در نظر گرفته است. هماهنگی و هم راستایی برنامه های ان دی آر سی با اقدامات اجرایی دولت زمینه ساز توسعه اقتصادی و اجتماعی این کشور است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مسیر اقتصاد سازمان پیشرفت ان دی آر سی چین به منظور توسعه کشور الزامی ترین شاخص را شناخت کامل فلسفه توسعه می داند. مرحله بعد از شناخت، اصلاح ساختار تولید در کشور است. در پایان نیز لازم است سیاست های کلان اقتصادی، سیاست های صنعتی و تدوین سیاست های اجتماعی بر اساس نیازهای اساسی مردم پیاده سازی شود. همه این موارد مستلزم مشارکت مردم و در عین حال هم راستایی تمامی سیاست های دولت چین با یکدیگر است.

وظیفه ان دی آر سی برنامه ریزی هدفمند و به موقع سیاست های اقتصادی و اجتماعی است که در نهایت باعث هدایت اقتصاد کشور می شود و آن را در محدوده مناسب خود قرار می دهد. در ادامه به برخی محورهای اصلی برنامه ریزی سازمان پیشرفت ان دی آر سی چین اشاره می شود.

تدوین برنامه های همراستا با سیاست های اقتصاد کلان

در حالی که دولت چین سیاست های پولی و مالی را اجرا می کند، سازمان پیشرفت ان دی آر سی برنامه ریزی برای کشور را به گونه ای تدوین می کند که هماهنگ و هم راستا با این سیاست ها باشد. این سازمان با برنامه های خود چرخه ای را ایجاد می کند که توسعه اقتصادی پایدار به وجود آید.

درونگرایی رویکرد اصلی سازمان پیشرفت چین

اولین برنامه ان دی آر سی در بخش صنعت توجه به نوآوری داخلی و کار آفرینی است. این سازمان معتقد است که باید بر روی منابع موجود در داخل کشور کار کنیم.

همچنین تمرکز این سازمان در بخش صنعت توجه به پیشرفت های تکنولوژی ونوآوری، سازگار با محیط زیست است. در بخش دوم اهداف این سازمان برنامه ریزی برای احیای صنایع نوپا و بنگاه های موجود است.

توجه به نیازهای مردم در سیاست گذاری های اجتماعی

یکی از اهداف سازمان پیشرفت ان دی آر سی برنامه ریزی در راستای امنیت اجتماعی است. توجه و در اولویت قرار گرفتن خانواده هایی که از نظر اقتصادی محروم هستند و ایجاد اشتغال و تأمین نیازهای بیکاران از طریق برنامه های کمکی یکی از موارد مهم مد نظر سازمان پیشرفت ان دی آر سی در این زمینه است.

وظایف اصلی چین در توسعه اقتصادی و اجتماعی در سال گذشته

در سال گذشته ان دی آر سی سیزدهمین برنامه ۵ ساله کشور را برای توسعه اقتصادی و اجتماعی در ۹ حوزه تدوین کرده است. در گزارش این سازمان آمده است که دولتمردان و همه نهادهای مسئول برای توسعه کشور باید این برنامه ها را اجرا کنند. در ادامه به این برنامه ها اشاره می شود:

  • اصلاح ساختاری در بخش تولید و عرضه کشور

طبق گزارش سازمان پیشرفت ان دی آر سی، منابع باید به نحوی جهت دهی شوند که به ارتقاء پیشران های توسعه کشور منجر شود و برای منابع موجود جهت افزایش انعطاف پذیری بخش تولید کشور برنامه ریزی شود.

  • استفاده از ظرفیت های تولید داخلی همراه با به کارگیری ایده های نوآورانه

ان دی آر سی سرمایه گذاری داخلی را در چین عامل اصلی و کلیدی در تحریک رشد اقتصادی و آن را تأمین کننده تقاضای داخلی می داند. برنامه ریزی اقتصادی ان دی آر سی در این حوزه باعث می شود که اقتصاد به مرور زمان در محدوده مناسب خود قرار گیرد.

  • تلاش کل کشور برای اصلاحات ساختاری در مورد مسائل کلیدی

برای اصلاحات ساختاری در چین این سازمان اقداماتی نهادی را در دستور کار قرار داده است تا بتواند با تمرکز و تلاش بر روی مسائل کلیدی کشور موجب اصلاح و انسجام بازار شود.

  • پیاده سازی استراتژی توسعه، مبتنی بر نوآوری

در مسیر توسعه کشور ان دی آر سی برنامه ریزی را در راستای تحریک نوآوری و کارآفرینی انجام می دهد، که این برنامه ریزی ها در نهایت موجب آرام شدن التهابات اقتصادی و اجتماعی می شود.

  • بهبود بخش کشاورزی کشور

یکی از وظایف ان دی آر سی، برنامه ریزی در جهت رشد سرمایه گذاری در کشاورزی و مناطق روستایی است که در نهایت موجب افزایش سرمایه گذاری کل می گردد. به عنوان یک دستاورد در این حوزه در سال ۲۰۱۶ تولید حبوبات چین بیش از ۵۵۰ میلیون تن بوده است.

  • توسعه یکپارچه و هماهنگ مناطق شهری و روستایی

سازمان پیشرفت ان دی آر سی معتقد است در برنامه ریزی برای توسعه کشور باید با یک دید به مناطق شهری و روستایی برای تدوین برنامه توسعه کشور پرداخت و باید برای توسعه همه کشور اهمیت قائل شد.

  • توسعه سبز و کم کربن

برای این گونه توسعه با توجه به انقلاب حال حاضر در تولید و مصرف انرژی، لازم است توجه بیشتری به حفظ محیط زیست در دستور کار قرار بگیرد تا امکان پایداری رشد اقتصادی فراهم شود.

  • بهبود عملکرد اقتصادی در بخش بین الملل

برای بهبود عملکرد اقتصادی به خصوص در بخش بین الملل ان دی آر سی برای سرمایه گذاری خارجی و همکاری های بین المللی، بهینه سازی صادرات و واردات و ایجاد مزیت رقابتی در سطح جهانی نیز برنامه ریزی هایی را انجام داده است که در نهایت موجب بهبود عملکرد اقتصادی و مدیریت اقتصاد جهانی می شود.

  • تلاش برای حفظ و بهبود استانداردهای زندگی در چین

یکی دیگر از برنامه های سازمان پیشرفت ان دی آر سی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی چین توجه و برنامه ریزی برای بهبود سطح زندگی افراد، اقدامات مؤثر و هدفمند برای کاهش فقر و همچنین تحول در بخش خدمات عمومی است که در سال های گذشته پیشرفت هایی در این بخش ها حاصل شده است.

تحقق این امر مهم برای سازمان پیشرفت ان دی آر سی بسیار مهم بوده است و توسعه اقتصادی و اجتماعی در کشور را وظیفه ای سنگین بر دوش خود می داند و طبق گزارش این سازمان دستیابی به این مهم نیازمند تعامل و همکاری همه نهادهای مسئول همچون نمایندگان مجلس و مسئولان اجرایی و سیاسی کشور است.

منبع: شینهوا



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.