۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۷۴۳۹ ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳ دسته: چهارمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، دولت و حکمرانی
۰

میرشجاعیان معاون وزیر اقتصاد در چهارمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با بیان این که وجود ارداه سیاسی بین مسئولین کشور رمز موفقیت فضای کسب و کار است، گفت: تعامل سه قوه در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی وجود ندارد.

به گزارش مسیر اقتصاد سید حسین میرشجاعیان معاون وزیر اقتصاد در چهارمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در حوزه فضای کسب و کار گفت: خوشبختانه توانسته ایم خلاهای قانونی و مقرارتی موجود در این حوزه را پر کنیم.

وی افزود: در ابتدای دولت رتبه فضای کسب و کار کشور در جهان ۱۵۲ بود و رتبه ۸۲ را در شاخص رقابت پذیری جهانی داشتیم که با تلاشهای صورت گرفته توانسته ایم رتبه کسب و کار را به ۱۲۴ و رتبه رقابت پذیری را در جهان به ۷۶ ارتقا بدهیم.

میرشجاعیان با بیان این که تعاملی بین سه قوه در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی وجود ندارد، گفت: در برخی از اقدامات صورت گرفته نتایج موفقیت آمیز بدست آمده و در برخی دیگر متاسفانه ناموفق عمل کرده ایم و هنوز نیاز به کار و تلاش بیشتر وجود دارد.

وی افزود: تعاملات بانکی زیادی برای ارتقای ساماندهی مجوزهای کسب و کار صورت گرفته و در دیگر حوزه های فضای کسب و کار نیز ۲ مصوبه را برای بهبود آن و همچنین تدوین الزامات ارتقای مستمر این شاخص به اجرا در آورده ایم.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته در این حوزه گفت: اقداماتی مانند پیش نویس لایحه حمایت از سهامدارن خرد، تدوین شیوه نامه ارزیابی عملکرد شاخص های عمومی سال ۹۶ و غیره  برای بهبود شاخص های کسب و کار صورت گرفته است.

وی گفت: تعاملات زیادی را بانک جهانی برای بهبود فضای کسب و کار داشتیم که از این اقدامات میتوان به برگزاری مکاتبات متعدد با دستگاههای اجرایی ذی ربط و جمع آوری اقدامات انجام شده توسط دستگاههای اجرایی و انعکاس آن به بانک جهانی اشاره کرد.

میرشجاعیان افزود: ما روی تک تک شاخص های بهبود فضای کسب و کار اقداماتی صورت داده ایم که در برخی از شاخص ها مثل اخذ مجوز رتبه ۲۵ جهانی قرار داریم و در شاخص اخذ اعتبار رتبه ۱ منطقه و رتبه ۹۰ جهانی را کسب کرده ایم.

وی با بیان این که در برخی از شاخص ها نیز وضعیت ما در جهان نامناسب است، گفت: در شاخص تجارت فرامزی، پرداخت مالیات و یا ورشکستگی و رفع دیون رتبه ما از میانگین منطقه ای پایین تر هستیم، در جهان نیز رتبه ما در شاخص تجارت فرامرزی ۱۶۶ است.

معاون وزیر اقتصاد گفت: در شاخص حمایت از سرمایه خرد امتیاز ایران ۳۳ است که امتیاز بسیار بدی است و باید حتما قانون تجارت کشور تغییر کرد تا امتیاز ما بهبود پیدا بکند.

وی افزود: در ورشکستگی و پرداخت دیون رتبه ۱۶۰ را در جهان داریم و امتیازمان در جهان ۲۳ است که این امتیاز نیز ضعیف است، همچنین در حوزه ساماندهی مجوزهای ما هیاتی ار راه اندازی کردیم که اعضای آن از ۳ قوه کشور و ۳ اتاق ایران بوده است و قرار شده که این هیات در ۴ گام برنامه ها را جلو ببرد.

میرشجاعیان با بیان این که هنوز میزان قوانین و مقرارت موجود در کشور مشخص نیست، گفت: متاسفانه نگاه یکپارچه ای به مجوزها هیچ وقت در ایران نبوده است و این مجوزها ریشه در بورکراسی اداره کشور دارد.

وی افزود: در حال حاضر ۷۰ مجوز در حوزه کسب و کار وجود دارد که قبلا این میزان ۵۷۰ مجوز بود که با حذف و ادغام این مجوزهای زائد به این عدد رسیده ایم که ۴۶ نهاد و دستگاه در کشور این مجوزها را صادر می کنند.

معاون وزیر اقتصاد گفت: متاسفانه دستگاههای اجرایی کشور به صورت مجمع الجزایری رشد پیدا کرده اند و در زمان مجوز دهی و فرایند آن به هیچ وجه با هم تفاهم مناسبی ندارند به همین دلیل هزینه و زمان برای افراد خواهان مجوزهای تولیدی بسیار زیاد می شود.

وی در پایان با اشاره به اجرایی شدن سامانه دادور در ۱۲ استان کشور گفت: رمز موقفیت کشور در بهبود فضای کسب و کار داشتن اراده سیاسی بین مسئولین است به طوری که مدیران ارشد دولتی باید اولویت اصلی شان بهبود فضای کسب و کار باشد و خودشان را در آن درگیر بکنند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.