۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۲۹۴۸ ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۰ دسته: تولید
۰

بررسی شاخص سهولت کسب و کار در آستانه سال جدید میلادی حاکی از نزول ۸ رتبه ای ایران در این شاخص است. با این حال، بررسی ها نشان می دهد که شاخص های بانک جهانی در این خصوص نیازمند اصلاحات اساسی است. مؤلفه های شاخص سهولت کسب و کار همه ابعاد مؤثر بر کسب و کار را رصد نمی کند و اندازه نمونه آن نیز فقط به چند شهر اصلی کشورها محدود می شود. علاوه بر این، بررسی ها نشان می دهد که رتبه بندی برخی کشورها به صورت سیاسی انجام می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد بانک جهانی هرساله رتبه بندی خود را از بهترین مکان های جهان از نظر سهولت کسب و کار منتشر می کند. در سراسر جهان، این رتبه بندی سالانه توسط سیاست گذاران و رهبران کسب و کار به طور دقیق و به روز پایش می شود. بهبود محیط کسب و کار، از نتایج پایش و تغییرات سیاستی حاصل از این شاخص، حاصل می شود.

بر این اساس بانک جهانی طبق روال سال های گذشته، در گزارش اخیر خود ۱۹۰ کشور جهان را به لحاظ شاخص سهولت کسب و کار رتبه بندی کرده است.

نزول ۸ رتبه ای ایران در شاخص سهولت کسب و کار بانک جهانی

بررسی شاخص سهولت کسب و کار در آستانه سال جدید میلادی حاکی از رتبه ۱۲۸ ایران در میان کشورهای جهان است. این در حالی است که ایران در سال ۲۰۱۷، جایگاه ۱۲۰ را در دنیا به خود اختصاص داده بود.

در این بازه زمانی با وجود آنکه نمره ایران با شیب ملایمی رو به افزایش بوده و در آستانه سال ۲۰۱۹ به ۵۶.۹۸ رسیده، اما به لحاظ رتبه با افت ۸ پله ای روبرو شده است.

شاخص سهولت کسب و کار بانک جهانی دارای نواقص زیاد است

محققان بانک جهانی در گزارش سال ۲۰۱۸ خود، ۱۱ زیرشاخص را اندازه گرفتند که به نظر آن ها شاخص های مهم پویایی تجاری در یک کشور است. این شاخص ها برای انجام کسب و کار در یک کشور مهم هستند.

اما با این حال روشن نیست که آیا سیاست های اقتصادی، حتی در کشورهای در حال توسعه، باید بر روی این عوامل به عنوان ابزار اولیه برای بهبود شرایط اقتصادی خود تمرکز کنند یا خیر؟

۲ نقص بزرگ شاخص سهولت کسب و کار بانک جهانی

مؤلفه های شاخص سهولت کسب و کار همه ابعاد مؤثر بر کسب و کار را رصد نمی کند و ممکن است با اقداماتی رتبه کسب و کار یک کشور بهبود پیدا می کند اما عملا محیط کسب و کار ما سالم نباشد.

یکی دیگر از مشکلات رتبه بندی بانک جهانی این است که اندازه نمونه فقط به چند شهر اصلی محدود است. این نحوه رتبه بندی موجب شده تا تصویری ناقص از شرایط کسب و کار کلی نمایان شود.

همچنین از دیگر ابهامات موجود این است که آیا دولت ها می توانند رتبه بندی ها را با استفاده از سیاست های خود برای به کار انداختن معیارهای بانک جهانی تغییر دهند؟ در واقع آیا این امکان وجود دارد که به جای تلاش برای تحقق اصلاحات ساختاری عمیق، از روش های دیگری بر تغییر شاخص سهولت کسب و کار بانک جهانی اثرگذاشت؟

منبع:

شاخص سهولت کسب و کار ایران در سال ۲۰۱۹  yon.ir/2tZJo

خبرگزاری هندو yon.ir/GqDYZ

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.