۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۶۹۷۶ ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹ دسته: انرژی نام نویسنده: عرفان درودگر
۰

کشور چین به تازگی با پیشی گرفتن از آمریکا به بزرگترین خریدار نفت خام جهان تبدیل شده است. این کشور قصد دارد به منظور اثرگذاری بیشتر در قیمت گذاری نفت و تقویت جایگاه خود در بازار جهانی این محصول، یک بورس داخلی برای انجام معاملات یوآنی آن در شهر شانگهای راه اندازی نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد در طول یک دهه گذشته، چین به­ یکی از بازیگران اصلی در بازار نفت تبدیل شده است، تا آنجا که سال گذشته واردات نفت خام چین، از واردات ایالات متحده که بزرگ­ترین وارد کننده نفت خام جهان بود پیشی گرفت. این کشور به منظور تقویت جایگاه خود در قیمت گذاری نفت خام قصد دارد یک بازار بورس داخلی برای انجام معاملات آتی این محصول راه اندازی نماید.

قیمت گذاری و خرید و فروش نفت با یوآن

بورس بین ­المللی انرژی چین قرار است در شهر شانگهای ایجاد شود. این بورس این امکان را به خریداران چینی نفت می­دهد که معاملات خود را با ارز داخلی این کشور انجام دهند؛ همچنین از آنجا که این بورس در منطقه آزاد تجاری شانگهای ثبت شده است، فرصت را برای سرمایه­ گذاری ­های خارجی فراهم می­کند.

در حال حاضر دلار آمریکا به عنوان ارز اصلی در قیمت گذاری و مبادلات انرژی در جهان مطرح است اما راه اندازی بورس انرژی شانگهای می­تواند جایگاه دلار در بازار انرژی را تضعیف نماید.

دولت چین اعلام کرده است که پس از چندین مرحله آزمایش، و فراهم ساختن پیشنیازهای مربوطه، این طرح کمتر از دو ماه دیگر و از ۲۶ مارس آغاز به کار خواهد کرد.

شانگهای رقیب جدید لندن و نیویورک در قیمت گذاری نفت

آسیا طی سال ­های گذشته به بزرگ­ترین مصرف کننده نفت خام تبدیل شده است. همین موضوع مقامات چینی را به فکر پررنگ کردن نقش خود در این منطقه انداخته است. آن ها به دنبال برداشتن گامی بزرگ در راستای راه ­اندازی بورس معاملات نفت در شانگهای، و ایجاد اولین شاخص معاملات نفتی آسیایی هستند. این شاخص که بر پایه یوآن است، قدرت تاثیرگذاری بیشتری در نظام قیمت­ گذاری نفت خام در بازارهای جهانی به چین اعطا می ­کند.

بخش عمده ای از نفت جهان بر پایه دو شاخص عمده WTI و Brent معامله می­شوند. قیمت­گذاری این دو شاخص به ترتیب در بازارهای بورس نیویورک و لندن صورت می­گیرد. ظهور شاخص و بورسی جدید که مبنای آن ارزی به غیر از دلار آمریکاست و بخش قابل توجهی از معاملات نفت جهان را در اختیار دارد، می­تواند به مثابه تهدیدی برای ارزش دلار عمل کند.

استقبال کشورهای صادرکننده نفت، مهمترین چالش چین

اما این مسئله زمانی امکان پذیر است که معامله­ گران خارجی از این طرح استقبال کنند. به گفته بسیاری از کارشناسان، در آینده نزدیک یوآن نمی ­تواند به سلطه دلار بر بازار جهانی نفت خام ضربه بزند. ولی در درازمدت و درصورتیکه این طرح با استقبال جهانی روبرو شود، می­تواند باعث رشد ارزش یوآن شده و ارزش دلار را بکاهد.

یکی از دلایلی که کشور چین به دنبال خرید سهام شرکت سعودی آرامکو است، نزدیک شدن هرچه بیشتر به عربستان سعودی، یکی از بزرگ­ترین عرضه­ کنندگان نفت خام جهان است. این نزدیکی می­تواند سبب شود که عربستان از انجام معاملات نفتی خود بر پایه یوآن حمایت کرده و در نتیجه ارزش یوآن افزایش یابد.

پیشنهاد معرفی معیاری جدید توسط چین برای قیمت نفت خام، در سال ۲۰۱۲ مطرح شد. به گفته کارشناسان، قیمت پایین نفت خام و همچنین نوسان زیاد قیمت آن در سال­ های اخیر، از جمله عواملی هستند که راه­ اندازی این طرح را با تاخیر مواجه کرده اند.

منبع: بلومبرگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.