۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۶۹۵۱ ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

چین اعلام کرده است که قرارداد معاملات نفت یوآنی خود را در ۲۶ ماه مارس راه اندازی خواهد کرد. راه اندازی این قرارداد سهم دلار در پرداخت های جهانی را کاهش خواهد داد و باعث بین المللی شدن هرچه بیشتر یوآن خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس اعلام رسمی کمیسیون تنظیم مقررات اوراق بهادار چین، قرارداد نفتی آتی یوآنی که مدت هاست در انتظار راه اندازی است، در تاریخ ۲۶ مارس آغاز به کار خواهد کرد.

اهمیت این قرارداد ارزی آتی جایگزین، در این است که نخستین قرارداد نفتی بدون دلار خواهد بود. بیش از ۴۰ سال است که قراردادهای نفتی در قالب نظام پترودلاری و بر مبنای ارز دلار قیمتگذاری و مبادله می شوند.

لذا راه اندازی قرارداد نفتی یوآنی چین ضربه بزرگی را به هژمونی دلار وارد خواهد کرد. این اقدام هم در سطح جغرافیایی- سیاسی و هم در سطح مالی برای اقتدار آمریکا تهدید بزرگی محسوب می شود.

در دهه گذشته و به ویژه در طی پنج سال گذشته دلار بخشی از سهم خود به عنوان ارز مورد استفاده جهت پرداخت ها در بازار جهانی را از دست داده است. از ابتدای قرن حاضر تا کنون سهم دلار در پرداخت های جهانی از ۷۰ درصد به به ۴۳.۹ درصد سقوط کرده است.

در حالی که در سال گذشته استفاده از یوآن چین در معاملات جهانی برای تبدیل شدن به شریکی برای دلار کاهش یافته است. با اینحال چین از فرصت خود برای ایجاد زیرساخت ها و مدل های مالی استفاده می کند و به زودی نقش بزرگی را در ذخیره ارزی جهانی در نظام مالی جدید جهان ایفا خواهد کرد.

قرارداد آتی نفتی چین به طور کامل جایگزین نظام پترودلاری نخواهد شد، اما جایگزینی را برای کشورهای تحت تحریم اقتصادی فراهم خواهد کرد تا انرژی خود را خارج از نظام دلاری مبادله کنند.

این روند فرآیند بین المللی سازی یوآن را نیز تسریع خواهد کرد و آمریکا را مجبور خواهد کرد که چین را به عنوان یک بازیگر شریک خود در نظام پولی جهانی قبول کند.

منبع: دیلی اکونومیست



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.