۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۶۷۷۱ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲ دسته: تولید
۰

منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: قطعه سازان داخلی برای افزایش رقابت پذیری و کیفیت، بایستی به سراغ تامین کنندگان خارجی قطعات خودرو بروند.

محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص آمار بالای واردات قعطات خودرو به کشور گفت: در قانون حداکثر استفاده از توان ساخت داخل، به استفاده از ظرفیت صنایع قطعه سازی داخلی توجه ویژه ای شده است.

وی گفت: واردات قطعات خودروی بی کیفیت از کشورهایی مانند چین، صدمه و آسیب جدی به واحدهای قطعه سازی وارد کرده است.

رونق واحدهای تولیدی نتیجه تولید قطعات صادرات محور 

منصوری با بیان اینکه تولید قطعات با کیفیت صادراتی منجر به رونق واحدهای قطعه سازی خواهد شد، گفت: با رشد ۶۰۰ درصدی نرخ ارز در صورتیکه قطعه سازان داخلی محصولات با کیفیت صادراتی تولید کنند، سود مناسبی عاید تولیدات ملی خواهد شد.

وی گفت: هم اکنون از ظرفیت مناسب کشورهای همسو برای صادرات قطعات خودرو استفاده نمی شود و نتیجه آن این است که تراز تجاری کشور در قطعات خودرو منفی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه در کشورهای صنعتی با کاهش ۲۰ درصدی ارزش پول ملی صادرات محصولات آن ها روند افزایشی به خود می گیرد، افزود: در کشور ما با وجود کاهش چشمگیر ارزش پول ملی صادرات محصولات به خصوص در زمینه قطعات خودرو رونق آن چنانی نگرفته است و حتی با مقایسه آمارها مشخص می شود که صادرات قطعات منفصله خودرو از سال ۹۴ به ۹۵ کاهش یافته است.

نماینده مردم ساوه و زرندیه گفت: واردات قطعات بی کیفیت توسط خودروسازان نیز از عوامل دیگر تراز تجاری منفی کشور در قطعات خودرو است و خودروسازان از عوامل اصلی تضعیف قطعه سازان داخلی هستند.

عدم رقابت پذیری خودروهای تولیدی نتیجه سهام داری چرخه ای خودروسازان

منصوری با بیان اینکه در کشورهای صنعتی با وجود قیمت بالاتر حامل های انرژی تولید، خودروها با کیفیت و ارزان تولید می شود، افزود: در کشور ما قیمت حامل های انرژی و حقوق کارگر ایرانی ارزان است؛ ولی خودروسازان توانایی تولید خودروهای رقابت پذیر را ندارند.

وی دلیل این امر را ناشی از مشکلات چرخه مدیریتی خودروسازان دانست و گفت: حل این مسئله نیازمند باز کردن حلقه‌های سهام داری چرخه ای و واگذاری آن به شرکت های خصوصی است.

لزوم همکاری قطعه سازان داخلی با تامین کنندگان قطعات خارجی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه با بیان اینکه راهکار کوتاه مدت انتقال فناوری موثر  در صنعت قطعه سازی ارتباط با تامین کنندگان قطعات خارجی است، گفت: قطعه سازان داخلی برای افزایش رقابت پذیری و کیفیت بایستی به سراغ تامین کنندگان قطعات خودروی خارجی بروند.

وی راهکار دیگر افزایش رقابت پذیری و کیفیت قطعه سازان داخلی را تحقق الزامات صادرات در قرارداداهای خودرویی با شرکای خارجی دانست و گفت: قرار بود در قرارداد با رنو ۳۰% از محصولات تولیدی یا قطعات آن به کشورهای دیگر صادر شود؛ اما هم اکنون نتیجه اصل این قراردادها نیز مشخص نیست و اتفاق خاصی در صنعت خودرو نیفتاده است.

منصوری در پایان گفت: صنعت خودروی کره جنوبی نیز با استفاده از تامین کنندگان قطعات خودرو خارجی و طی روندی ده ساله توانست خودروهای خود را به کشورهایی نظیر آمریکا صادر کند؛ لذا صنعت خودروی کشور ما نیز برای فاصله گرفتن از روند مونتاژ کاری بایستی این رویه تجربه شده را در پیش گیرد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.