۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۶۷۰۹ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳ دسته: تجارت و دیپلماسی، تولید داخلی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

دولت هند قصد دارد به منظور حمایت از محصولات تولید داخلی، در قانون بودجه سال آینده، تعرفه واردات بسیاری از محصولات ازجمله روغن های گیاهی، تلفن همراه و محصولات شیمیایی را افزایش دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت هند در حال تدوین نهایی قانون بودجه این کشور است که از کمتر از ۴ ماه دیگر اجرایی خواهد شد. یکی از مهم ترین برنامه های دولت برای حمایت از تولیدات داخلی افزایش تعرفه واردات محصولات مشابه داخلی است که به طور گسترده در تدوین قانون بودجه مورد توجه دولت قرار گرفته است.

در ادامه به چند مورد از اقدامات دولت هند در افزایش تعرفه واردات محصولات اشاره می شود.

افزایش تعرفه واردات روغن های گیاهی و دانه های روغنی

دولت هند اعلام کرده است قصد دارد تعرفه واردات روغن های گیاهی همچون روغن پنبه و روغن زیتون را افزایش دهد. در حال حاضر بخش زیادی از روغن های گیاهی مصرفی در کشور هند از طریق واردات تأمین می شود و دولت قصد دارد با این اقدام از میزان واردات بکاهد.

بر اساس این تصمیم دولت هند علاوه بر روغن پنبه و روغن زیتون دیگر روغن های گیاهی همچون روغن صافولا، روغن پالم، روغن نارگیل، روغن ذرت، روغن کنجد و دیگر روغن های گیاهی نیز افزایش خواهد یافت.

در حال حاضر میزان تعرفه واردات روغن های گیاهی به کشور هند بین ۱۲.۵ تا ۲۵ درصد در نظر گرفته شده است. اما دولت تصمیم دارد در قانون بودجه سال مالی آینده این کشور، تعرفه واردات این محصولات را به بیش از ۳۵ درصد افزایش دهد.

بر اساس آمار تجارت خارجی کشور هند، این کشور سالانه درحدود ۱۴ تا ۱۵ میلیون تن روغن گیاهی وارد می کند.

افزایش تعرفه واردات تلفن همراه به منظور جلوگیری از واردات

دولت هند اعلام کرده است تعرفه واردات دستگاه های تلفن همراه را از ۱۵ درصد به ۲۰ درصد افزایش می دهد. این اقدام دولت هند به منظور حمایت از تولیدات داخلی تلفن همراه در دستور کار قرار گرفته است.

بر اساس گفته های آرون جیتلی، وزیر اقتصاد هند، دولت این کشور قصد دارد در قانون بودجه سال مالی آینده، تعرفه واردات قطعات تلفن همراه و همچنین دیگر محصولات الکترونیکی همچون تلویزیون های دیجیتالی را نیز افزایش دهد.

وزیر اقتصاد هند معتقد است افزایش تعرفه واردات تلفن همراه و قطعات لوازم الکترونیک، به طور مستقیم به حمایت از تولیدات داخلی و افزایش اشتغال در داخل این کشور منجر خواهد شد.

دولت هند برنامه بلندپروازانه ای با نام «ساخت هند» را در دستور کار دارد و افزایش تعرفه واردات محصولات مشابه تولید داخل نیز در راستای تحقق اهداف این برنامه در دستور کار قرار گرفته است.

در حال حاضر عمده برندهای مطرح سازنده تلفن همراه همچون سامسونگ و برندهای چینی بخش زیادی از محصولات خود را در داخل این کشور تولید می کنند. اما بیش از ۹۰ درصد تلفن های همراه برندهایی همچون اپل و گوگل، از طریق واردات تأمین می شود.

اقدام دولت هند در زمینه افزایش تعرفه واردات موجب افزایش قیمت محصولات وارداتی و تمایل بیشتر مردم این کشور به خرید محصولات تولید داخل خواهد شد.

در حال حاضر بیش از ۷۵ درصد تلفن های همراه در بازار کشور هند در داخل این کشور تولید می شود و دولت امیدوار است با افزایش میزان تعرفه واردات، سهم تولیدات داخلی از این میزان نیز بیشتر شود.

افزایش تعرفه واردات محصولات شیمیایی به منظور حمایت از تولیدات داخلی

دولت هند اعلام کرده است قصد دارد تعرفه واردات برخی محصولات شیمیایی که در صنایع پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرند را افزایش دهد.

افزایش تعرفه این محصولات به مدت سه سال و با هدف افزایش رقابت پذیری تولیدکنندگان داخلی در دستور کار دولت قرار گرفته است.

در حال حاضر بخشی از این محصولات شیمیایی از ۴ کشور چین، ژاپن، آفریقای جنوبی و تایوان به کشور هند وارد می شود و انتظار می رود با افزایش تعرفه واردات این محصولات از میزان واردات این کشور کاسته شود.

منابع:

ایندیا تودی

سی ان ان

فایننشال اکسپرس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.