۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۶۴۵۰ ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴ دسته: انرژی کارشناس: علی بختیاری
۰

تبدیل نیروگاه های گازی به نیروگاه های سیکل ترکیبی، باعث افزایش راندمان نیروگاه ها از ۳۰ درصد به ۶۰ درصد می شود. این کار علاوه بر کاهش مصرف سوخت (گاز طبیعی و گازوئیل) برای تولید برق یکسان، ظرفیت تولید برق کشور را نیز افزایش می دهد.

مسیر اقتصاد/ بررسی ها نشان می دهد که استفاده از نیروگاه های سیکل ترکیبی نسبت به نیروگاه های گازی، به صرفه تر است. با افزودن بخش بخار به نیروگاه های گازی و تبدیل آن ها به نیروگاه های سیکل ترکیبی، راندمان و ظرفیت تولید برق نیروگاه تقریبا دو برابر می شود.

از سوی دیگر برای تولید برق یکسان، نیروگاه سیکل ترکیبی به دلیل استفاده از گرمای گازهای خروجی (حدود ۶۰۰ درجه) تقریبا نصف نیروگای گازی از سوخت (گاز و گازوئیل) استفاده می کند؛ لذا در مصرف سوخت صرفه جویی می شود.

با توجه رشد صنایع و نیاز به تولید بیشتر برق، به جای اضافه کردن نیروگاه های جدید گازی برای تامین برق مورد نیاز کشور، می توان با تبدیل نیروگاه های گازی به سیکل ترکیبی، ظرفیت تولید برق را افزایش داد.

تفاوت نیروگاه گازی و سیکل ترکیبی

نیروگاه گازی، نیروگاهی است که از هوا به عنوان سیال عامل و از گاز طبیعی (و یا گازوئیل و دیگر سوخت‌های فسیلی) به عنوان سوخت احتراق استفاده می‌کند. راندمان پایین این نیروگاه ها به دلیل خروج بخش عمده ای از انرژی تولید شده حاصل از احتراق به محیط است. گازهای خروجی در حدود ۶۰۰ درجه دما دارند.

در مقابل نیروگاه سیکل ترکیبی، نیروگاهی است که شامل تعدادی توربین گاز و توربین بخار است. در این نوع نیروگاه، با استفاده از بویلر بازیاب، از حرارت موجود در گازهای خروجی از توربین‌های گاز، برای تولید بخار آب مورد نیاز در توربین‌های بخار استفاده می‌شود. اگر توربین گاز به صورت چرخه ترکیبی نباشد، گازهای خروجی آن، که می‌توانند تا ۶۰۰ درجه سانتیگراد دما داشته باشند، مستقیماً وارد هوا شده و انرژی باقی‌مانده در آن هدر می‌رود. در حالی که در نیروگاه چرخه ترکیبی، از این انرژی استفاده شده و بویلر توربین بخار بدون نیاز به سوخت، بخار آب تولید می‌کند. بنابراین، با استفاده از این روش، راندمان چرخه افزایش می‌یابد.

نیروگاه چرخه ترکیبی در واقع ترکیبی از توربین بخار و توربین گازی است به نحوی که ژنراتور توربین گازی برق را تولید می‌کند، درعین حال انرژی حرارتی تلف شده از توربین گاز (توسط محصولات احتراق) برای تولید بخار مورد نیاز توربین بخار مورد استفاده قرار می‌گیرد و به این طریق برق اضافی تولید می‌شود.

بازده الکتریکی نیروگاه گازی به طور معمول راندمانی بین ۲۵ تا ۴۰ درصد دارد، در حالی که همان نیروگاه با چرخه ترکیبی راندمان الکتریکی حدود ۶۰ درصد را دارد.

کاهش مصرف سوخت نتیجه استفاده از نیروگاه سیکل ترکیبی

برای تولید برق یکسان، نیروگاه های چرخه ترکیبی نسبت به نیروگاه های گازی از سوخت کم تری استفاده می کنند که این باعث صرفه جویی در مصرف سوخت (گاز طبیعی، گازوئیل) نیروگاه ها می شود.

بر اساس تمامی مطالعات علمی، هزینه بالای تهیه نفت و عدم افزایش ظرفیت تولید گاز از یک سو و از سوی دیگر ارزان بودن قیمت حامل های انرژی و روند افزایش مصرف انرژی در کشور، در سال های آینده کشور ایران به واردکننده منابع سوختی تبدیل خواهند کرد.

لذا از آنجا که وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت نیرو چهار رکن تاثیرگذار بر اجرای تصمیم تبدیل نیروگاه های گازی به چرخه ترکیبی هستند، ضروری است در این زمینه با توجه به نقش خود اقدام نموده و اصلاحات لازم را برای تبدیل نیروگاه های گازی به نیروگاه های سیکل ترکیبی انجام دهند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.