۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۶۴۲۳ ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲ دسته: حمل و نقل
۰

در قالب پروژه های کریدور اقتصادی چین پاکستان، خط ریلی سراسری با سرمایه گذاری ۸.۲ میلیارد دلاری احداث می‌شود. این خط ریلی از شمال شرقی تا جنوب غربی کشور پاکستان امتداد دارد و زمان و هزینه سفر در سراسر این کشور را کاهش می دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد چین و پاکستان در مورد مسائل فنی ساخت یک خط ریلی سراسری با سرمایه گذاری ۸.۲ میلیارد دلار به توافق رسیده اند. جزئیات توافق دو کشور در این زمینه تا کمتر از دو ماه دیگر نهایی خواهد شد و ساخت خط ریلی بلافاصله پس از آن آغاز خواهد شد.

بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته کشور چین تامین مالی این خط ریلی را با وام کم بهره انجام خواهد داد و پروژه در زمان ۴ سال تکمیل خواهد شد.

این خط ریلی بزرگترین پروژه نوسازی پاکستان در بخش ریلی است و زمان و هزینه سفر از بندر کراچی، در جنوب، به پیشاور در شمال شرقی را به نصف رسانده و سرعت را از ۸۰ به ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت افزایش خواهد داد. این خط ریلی همچنین تا لندی کوتل در مرز پاکستان با افغانستان ادامه خواهد یافت.

کشورهای چین و پاکستان توافقات گسترده ای را در زمینه ساخت یک کریدور اقتصادی گسترده در قالب پروژه های جاده ابریشم چین منعقد کرده اند. راه اندازی این کریدور اقتصادی می تواند دسترسی غرب چین به آب های آزاد را تسهیل نماید و شرایط را برای رونق اقتصادی پاکستان فراهم کند. بخش ریلی یکی از مهم ترین بخش های این کریدور اقتصادی محسوب می شود.

در همین راستا فرآیندهای مختلفی برای تایید افزایش پایه مالی غیر متعارف برای پاکستان برای اجرای پروژه های این کریدور اقتصادی در نظر گرفته شده است. تأمین مالی این پروژه ها از طریق منابع مالی بانک توسعه زیرساخت آسیا (AIIB) و تامین مالی از صندوق جاده ابریشم صورت می گیرد.

برنامه ریزی برای توسعه بندر گوادر در جنوب غربی پاکستان نیز بخش مهمی از کریدور اقتصادی چین پاکستان است؛ به طوریکه این بندر تنها در ۴ سال گذشته به اندازه ۵۰ سال توسعه یافته است و انتظار می رود تا ۲ سال آینده به یک بندر پیشرفته تبدیل شود.

منبع: داون



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.