۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۶۳۸۹ ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴ دسته: تجارت و دیپلماسی، مدیریت واردات کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

کشور چین ابزارهای متعددی برای اقدام متقابل علیه تعرفه گذاری آمریکا بر واردات دارد. افزایش تعرفه واردات محصولات کشاورزی، محصولات الکترونیکی و خودرو و همچنین فروش اوراق قرضه دولت آمریکا، ابزارهای چین در این جنگ تجاری هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد به تازگی دولت آمریکا در اقدامی حمایتی، تعرفه واردات سلول های خورشیدی و ماشین لباسشویی را افزایش داده است. در حال حاضر بخش زیادی از سلول های خورشیدی وارداتی کشور آمریکا، محصولات تولیدی کشور چین هستند. از این رو کشور چین یکی از بازندگان اصلی افزایش تعرفه از سوی دولت آمریکاست.

افزایش تعرفه واردات از سوی دولت ترامپ در راستای راهبرد «اولویت با آمریکا» این کشور انجام شده است. آمریکا در حال حاضر با بسیاری از کشورها کسری تراز تجاری دارد و ترامپ قصد دارد با اعمال سیاست هایی از میزان کسری تراز تجاری این کشور بکاهد.

جنگ تجاری آمریکا و چین آغاز شده است

رسانه های غربی اقدام دولت آمریکا در افزایش تعرفه واردات را آغاز یک جنگ تجاری علیه کشور چین می دانند.  افزایش قابل توجه تعرفه واردات کالا، نه تنها خلاف قواعد سازمان تجارت جهانی است، بلکه یک اقدام تهاجمی در تعاملات تجاری محسوب می شود.

تحلیلگران غربی معتقدند کشور چین نیز در این جنگ تجاری ابزارهایی دارد که می تواند با استفاده از آن ها پاسخ آمریکا را بدهد.

اقدام دولت ترامپ در افزایش تعرفه واردات کشور چین، پیش از این نیز از سوی دولت آمریکا مسبوق به سابقه بوده است. در زمان ریاست جمهوری جورج بوش، آمریکا تعرفه واردات فولاد از چین را افزایش داد که با پاسخ متقابل این کشور مواجه شد.

چین پاسخ آمریکا را خواهد داد

تحلیلگران معتقدند روابط اقتصادی موجود بین دو کشور آمریکا و چین، در حال حاضر مزایای متعددی برای هر دو کشور دارد. از این رو انتظار نمی رود که کشور چین اقدامی انجام دهد که روند جنگ تجاری بین دو کشور تشدید شود و روابط اقتصادی دوجانبه با مشکلات جدی مواجه شود.

اما به طور قطع انتظار می رود که کشور چین به طور متقابل و در سطح اقدام اخیر آمریکا، علیه این کشور اقدام نماید. چراکه مقامات چینی به خوبی می دانند که اگر پاسخ اقدام آمریکا را ندهند، این کشور به انجام این گونه اقدامات سرعت می بخشید.

دولت ترامپ دیگر کشورها را آزمایش می کند

برخی معتقدند اقدام اخیر ترامپ به مثابه یک آزمایش بوده است تا عکس العمل دیگر کشورهای جهان را بسنجد.

در چنین شرایطی اگر دیگر کشورها اقدامی تلافی جویانه انجام ندهند، دولت آمریکا به انجام اقدامات مشابه سرعت می بخشد. اما اگر کشورهایی مانند چین پاسخ آمریکا را با اقداماتی متقابل بدهند تا این کشور نیز از وضع تعرفه واردات متضرر شود، ممکن است آمریکا در ادامه مسیر احتیاط بیشتری به خرج دهد.

شکایت در WTO اقدامی بی نتیجه اما نمادین

به طور طبیعی اولین اقدام چین علیه آمریکا طرح شکایت در سازمان تجارت جهانی خواهد بود. اما طرح شکایت در این سازمان پروسه ای بسیار طولانی دارد و در بلندمدت ممکن است به نتیجه برسد.

از طرف دیگر به دلیل تسلط آمریکا بر هیئت رسیدگی به شکایت های سازمان تجارت جهانی به نظر نمی رسد این اقدام نتیجه قابل توجهی برای چین به همراه داشته باشد. با اینحال طرح شکایت علیه آمریکا می تواند از منظر سیاسی اقدامی متقابل تصور شود و برد رسانه ای داشته باشد.

افزایش تعرفه واردات اقدام متقابل چین علیه آمریکا

علاوه بر این کشور چین می تواند به طور یکطرفه تعرفه واردات برخی محصولات از کشور آمریکا را افزایش دهد. آمریکا در حال حاضر محصولاتی همچون گوشت، دانه سویا، پنبه و بسیاری از محصولات کشاورزی را به چین صادر می کند. افزایش تعرفه واردات این محصولات می تواند به کاهش صادرات آمریکا به کشور چین منجر شود.

محصولات الکترونیکی، خودرو، قطعات خودرو و قطعات هواپیما دیگر محصولاتی هستند که کشور چین می تواند با اعمال محدودیت در روند واردات آن ها، علیه آمریکا اقدام نماید. اعمال محدودیت در روند واردات این محصولات، به طور گسترده ای موجب متضرر شدن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آمریکایی خواهد شد.

چین ابزارهای متعددی برای برهم زدن بازارهای آمریکا دارد

کشور چین در طول سال های اخیر سرمایه گذاری های متعددی در بازارهای آمریکا انجام داده است. چین می می تواند با سرمایه خود در بازارهایی همچون اوراق قرضه، صندوق ها، کمک های دانشگاهی و همچنین بازار مسکن آمریکا، در این بازارها التهاب آفرینی نماید. فروش اوراق قرضه دولت آمریکا، راحت ترین اقدام چین برای ضربه زدن به این کشور است.

بنابراین اگر دولت ترامپ بخواهد به اقدامات حمایت گرایانه خود علیه محصولات چینی ادامه دهد و به جنگ تجاری با این کشور وارد شود، تنها کشور چین نیست که متضرر می شود؛ بلکه این کشور ابزارهای گسترده ای برای ضربه زدن به اقتصاد آمریکا در اختیار دارد.

منبع: گلوبال تایمز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.