۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۶۳۸۱ ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳ دسته: تجارت و دیپلماسی، مدیریت واردات کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

کشورهای جهان از ابزار تعرفه واردات به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی استفاده می کنند. در همین راستا به تازگی کشورهای آمریکا، فیلیپین و هند تعرفه واردات برخی کالاها را افزایش داده اند.

به گزارش مسیر اقتصاد استفاده از ابزار تعرفه واردات به منظور حمایت از محصولات تولید داخلی در برابر واردات یکی از مهم ترین روش های مورد استفاده کشورهای جهان است.

به طور ویژه در طول سال های اخیر سران کشورهای جهان اقبال بیشتری به استفاده از ابزارهای حمایت گرایی نشان داده اند. به طور خاص انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، موجب شد سیاست های این کشور در زمینه حمایت از تولید داخلی سرعت بیشتری به خود بگیرد.

دیگر کشورهای جهان نیز از ابزارهای مدیریت واردات در راستای حمایت از تولید داخلی استفاده می کنند. در ادامه سه مورد از استفاده کشورهای جهان از ابزار تعرفه واردات، که در روزهای اخیر رخ داده است گزارش می شود.

آمریکا تعرفه واردات زیتون از اسپانیا را افزایش داد

آمریکا به تازگی به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی زیتون در ایالت کالیفرنیا، تعرفه واردات زیتون از اسپانیا را افزایش داد. این اقدام در راستای برنامه دولت آمریکا به منظور تقویت سیاست های حمایتی از تولید و اشتغال داخلی انجام گرفته است.

تولیدکنندگان زیتون در ایالت کالیفرنیا آمریکا، پیش از این از واردات زیتون ارزان قیمت از اسپانیا انتقاد کرده بودند و شکایتی را در این زمینه به وزارت تجارت این کشور مطرح کرده بودند.

درپی این شکایت، وزارت تجارت آمریکا اعلام کرده است تولیدکنندگان زیتون در اسپانیا از حمایت های دولت این کشور برخوردار هستند و به همین دلیل آمریکا تعرفه واردات زیتون از اسپانیا را تا ۷ درصد افزایش می دهد.

آمریکا در سال ۲۰۱۶ میلادی بیش از ۷۰ میلیون دلار زیتون از کشور اسپانیا وارد کرده است و افزایش تعرفه واردات می تواند به طور موثری بر کاهش روند واردات اثر بگذارد.

فیلیپین با ابزار تعرفه از تولیدکنندگان برنج حمایت می کند

قانون گذاران کشور فیلیپین قانونی را در مجلس این کشور به تصویب رسانده اند که بر اساس آن تعرفه واردات برنج به این کشور تا ۵۰ درصد افزایش می یابد.

کشور فیلیپین جمعیت گسترده ای دارد و سالانه بیش از یک میلیون تن از نیاز داخلی به برنج را از طریق واردات تأمین می کند.

با اینحال فیلیپین یکی از تولیدکنندگان برنج نیز محسوب می شود و قانون گذاران این کشور قصد دارند از طریق ابزار تعرفه واردات، از تولیدکنندگان داخلی این محصول حمایت نمایند.

بر اساس قانون جدید  واردات برنج به فیلیپین از کشورهای عضو گروه آسه‌آن ۳۵ درصد و از دیگر کشورها ۵۰ درصد تعیین خواهد شد.

پیش از این دولت فیلیپین واردات برنج به این کشور را با استفاده از اعمال محدودیت وزنی کنترل می کرد. اما قانون جدید ابزار تعرفه واردات را با ابزار محدودیت وزنی جایگزین کرده است.

قانون گذاران فیلیپینی همچنین اعلام کرده اند درآمد حاصل از اخذ تعرفه واردات از برنج به طور مستقیم به موسسه تحقیقات برنج این کشور اختصاص خواهد یافت تا در زمینه بهبود تولید و حمایت از کشاورزان صرف شود.

هند تعرفه واردات تجهیزات پزشکی را افزایش می دهد

دولت هند قصد دارد میزان تعرفه واردات برخی تجهیزات پزشکی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. این افزایش تعرفه به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی و در راستای برنامه «ساخت هند» دولت این کشور در دستور کار قرار گرفته است.

انجمن صنایع تجهیزات پزشکی هند پیش از این از دولت این کشور درخواست کرده بود که تعرفه واردات محصولات وارداتی افزایش یابد.

در حال حاضر میزان تعرفه واردات تجهیزات پزشکی در هند بین صفر تا ۷.۵ درصد است و دولت این کشور قصد دارد میزان تعرفه کالاهای این حوزه را بین ۵ تا ۱۵ درصد تعیین نماید.

منبع:

فرانس۲۴

فیلستار

دیلی سان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.