۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۶۳۲۸ ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷ دسته: دولت و حکمرانی، سازمان های پیشرفت کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

مرکز تحلیلی روسیه به عنوان یکی از اثرگذارترین مراکز علمی در روسیه، با دارا بودن ۲۵ مرکز تخصصی و علمی به طراحی و تدوین برنامه های توسعه این کشور در بازه های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت می پردازد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی مسیر اقتصاد عملکرد اصلی مرکز تحلیلی روسیه به این صورت است که وزارتخانه ها، دولتمردان، نهادها و مراکز دولتی برای پیشبرد اهداف کشور از این مرکز می خواهند که موضوع مورد بررسی و یا مشکل را به همراه جوانب آن بررسی کند و نتیجه آن را به صورت یک گزارش تحلیلی ارائه دهد. با اینحال مرکز تحلیلی روسیه غیر از درخواست های دولتمردان گزارشات و نشریاتی را درباره موضوعات مهم کشور، به همراه راهکارهای آن منتشر می کند.

ساختار مرکز تحلیلی روسیه از مراکز متعددی تشکیل شده است که در نمودار زیر نشان داده شده اند. در ادامه وظایف و عملکرد برخی از این مراکز مورد بررسی قرار گرفته است.

مرکز سوخت و انرژی:

این مرکز به تجزیه و تحلیل در حوزه انرژی می پردازد. کارشناسان این مرکز در بخش تغییرات ساختار انرژي و بازارهای جهانی آن مطالعه می کنند. در سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵  حدود ۱۰۰ گزارش تحلیلی، به همراه پیش بینی نوسانات مصرف و قیمت انرژی در سال ۲۰۴۰ در این مرکز تهیه شده است و یک برنامه جامع تا ۲۰۳۵ برای بهبود شاخص های این بخش تدوین شده است. گزارشات این مرکز به صورت ماهانه منتشر شده است.

مرکز سیاست گذاری رقابتی:

این مرکز بر اجرای سیاست های رقابت پذیری و فعالیت های انحصاری تحقیق و نظارت دارد. مرکز سیاست گذاری رقابتی با ارائه توصیه ها و پیشنهادها به منظور چگونگی حل مسائل اولویت دار، قوانین این حوزه را تدوین و پیش نویس می کند.

مرکز بخش های اقتصادی

این مرکز بخش های مختلف اقتصادی را تجزیه و تحلیل می کند. مرکز بخش های اقتصادی صادرات کالاهای غیر نفتی و روش های حمایت از آن ها را مورد بررسی قرار می دهد.

مرکز مدیریت بخش دولتی

این مرکز برای بخش عمومی روسیه برنامه ریزی می کند و به منظور بهبود سیستم های مدیریت پروژه تلاش می کند. یکی از پروژه های کلیدی این مرکز به منظور افزایش بهره وری سازمان های دولتی بررسی بهترین روش های مدیریت دولتی است که از سال ۲۰۱۴ تحقیقات گسترده ای پیرامون آن آغاز شده است.

مرکز سیاست گذاری منطقه ای

این مرکز مسئول برنامه ریزی استراتژیک در مورد سیاست های منطقه ای، سرمایه گذاری، حمایت از شرکت های کوچک و متوسط و افزایش بهره وری در این حوزه است.

مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات

این مرکز مسئول بررسی ابزارهای توسعه نرم افزار و سیستم های اطلاعاتی برای ادارات دولتی است و از طراحی، توسعه و استفاده نرم افزار های کاربردی حمایت می کند.

مرکز فعالیت های اقتصادی خارجی

این مرکز در حوزه  فعالیت های اقتصادی خارجی، تجارت بین الملل و موانع اقتصادی فعالیت می کند. کارشناسان این مرکز در زمینه بازار کالاها و خدمات، موانع تجارت (تعرفه ها و غیر تعرفه) بازاریابی بازارهای خارجی و بهبود تراز تجاری روسیه با دیگر کشورها مطالعه و تحقیق می کنند.

دفتر مدیریت پروژه برای پیاده سازی اصلاحات

نظارت و تجزیه و تحلیل نتایج اجرای برنامه های کشور وظیفه این مرکز است.

مرکز تحلیل های کارشناسی

این مرکز به بررسی مطالعات اقتصادی و اجتماعی و مسائل مربوط به اجرای سیاست های آن در روسیه می پردازد.

مرکز مطالعات و تحقیقات

این مرکز تحقیقات اقتصادی و اجتماعی در سطح جهانی را انجام می دهد. بررسی توسعه کشورهای مشترک المنافع، برنامه های توسعه آن ها و ارزیابی پیامد برنامه های دیگر کشور ها در روسیه از جمله موضوعات مورد بررسی این مرکز است. این مرکز از سال ۲۰۱۴ میلادی به طور ماهانه روند فعلی اقتصاد روسیه و جهان و پیامد های آن را به صورت بولتن منتشر می کند.

مرکز سیاست گذاری اجتماعی

این مرکز به بررسی سیاست های اجتماعی و تجزیه و تحلیل آن می پردازد و طرح های پیشنهادی خود را در حوزه های اجتماعی به دولت ارائه می دهد. یکی از موضوعات مورد توجه این مرکز تدوین برنامه های حمایت از معلولان و استانداردسازی شاخص های اجتماعی روسیه است.

مرکز تحقیقات اقتصاد کلان

نظارت بر اقتصاد کلان و تجزیه وتحلیل پیامدهای اجرای سیاست های پولی و مالی از وظایف این مرکز است.

مرکز تحلیلی روسیه با تقسیم وظایف در تدوین برنامه های حوزه های اقتصادی و اجتماعی توانسته است در سه سال گذشته با ارائه برنامه های دقیق و بدون نقص در پیشرفت روسیه نقش مهمی را  ایفا کند.

منبع: گزارش سالانه مرکز تحلیلی روسیه



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.