۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۶۲۱۸ ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

ارزش تولیدات بخش کشاورزی استرالیا در سال ۲۰۱۷ حدود ۶۰ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال قبل ۹ درصد افزایش داشته است. انتظار می رود در سال جاری میزان صادرات بخش کشاورزی استرالیا به ۴۸ میلیارد دلار برسد.

به گزارش مسیر اقتصاد، کارشناسان کشاورزی استرالیا پیش بینی کرده اند ارزش صادرات کشاورزی این کشور در سال ۲۰۱۸، درپی رشد مناسب صادرات گوشت، پنبه و لبنیات به ۴۸ میلیارد دلار افزایش یابد.

بنابر گزارش دولت استرالیا، در صورت تحقق این پیش بینی، درآمدهای صادراتی کشاورزی در سال جاری از درآمدهای ارزی این بخش در چندین سال اخیر بیشتر خواهد بود.

طبق اعلام کارشناسان استرالیایی تامین امنیت غذایی مسئله برای استرالیا محسوب می شود و دولت این کشور برنامه ریزی ویژه ای در جهت تحقق آن انجام داده است.

در نمودار زیر میزان صادرات محصولات اصلی صادراتی در بخش کشاورزی و محصولات غذایی کشور استرالیا نشان داده شده است.

رشد ۹ درصدی ارزش تولیدات کشاورزی استرالیا در سال ۲۰۱۷

طبق گزارش اداره آمار و اقتصاد کشاورزی استرالیا، ارزش کل تولیدات کشاورزی این کشور در سال ۲۰۱۷ حدود ۶۰ میلیارد دلار بود که نسبت به سال ۲۰۱۶ نشانگر رشد ۹ درصدی ارزش تولیدات بوده است.

بررسی ها نشان می دهد در سال ۱۷-۲۰۱۶ بخش کشاورزی استرالیا دارای مشکلاتی نظیر قیمت پائین غلات و تورم زیاد گوشت قرمز در بازار بوده است.

خانم گلیسون کارشناس کشاورزی استرالیا اعلام کرد: علیرغم اینکه انتظار می رفت میزان تولید بخش کشاورزی در سال ۱۸-۲۰۱۷ کاهش یابد، اما این پیش بینی محقق نشد و در مقابل ارزش تولیدات کشاورزی استرالیا ۵ میلیارد دلار بیشتر از میانگین  ۵ سال گذشته بوده است.

بهبود ارزش تولیدات کشاورزی در استرالیا در حالی رقم می خورد که قیمت های غلات به دلیل فراوانی تولید این محصولات در جهان، کاهش یافته است.

تأثیر گسترده رشد بخش کشاورزی بر رشد اقتصادی

این کارشناس کشاورزی استرالیا با توجه به آمار منتشر شده تصریح کرد: وضعیت تولید کشاورزی نشان از جایگاه با اهمیت این بخش در اقتصاد استرالیا اهمیت دارد. هر زمان که بخش کشاورزی رشد کند، کل اقتصاد استرالیا نیز رشد می کند و روبه جلو حرکت می کند.

گلیسون تاکید کرد: تنها کشاورزان از وضعیت مناسب تجاری سود نمی برند، بلکه بهبود وضعیت کشاورزی باعث تغییر وضعیت تمام قسمت های زنجیره های ارزش می شود.

همچنین یکی از مدیران اجرایی انجمن ملی کشاورزی استرالیا تاکید کرد: کشاورزی استرالیا در حل حاضر در شرایط بسیار مناسبی قرار دارد. رشد در بخش کشاورزی منجر به بهبود شرایط اکثر صنایع مرتبط با این بخش نیز خواهد شد.

وی افزود: قیمت گوشت قرمز به دلیل توافقنامه های تجاری در حال حاضر مناسب بود و تقاضا برای محصولات لبنی استرالیا نیز افزایش یافته و قیمت پشم نیز در حال حاضر در جهان نیز با شرایط خوب و مناسبی برخوردار است که این موارد باعث بهبود شرایط اقتصاد استرالیا خواهد شد.

رشد صادرات پنبه نمونه ای از موفقیت بخش کشاورزی استرالیا

بررسی وضعیت تولید و صادرات یکی از محصولات کشاورزی در استرالیا، وضعیت مناسب بخش کشاورزی این کشور را بهتر نشان می دهد.

صادرات پنبه استرالیا در سال ۱۸-۲۰۱۷ به بالاترین میزان خود در پنج سال اخیر یعنی ۲.۶۳ میلیارد دلار رسید که این موضوع ناشی از دسترسی مناسب پنبه کاران این کشور به آب، افزایش سطح زیرکشت، قیمت مناسب و افزایش تقاضا در آسیا بوده است.

بیشتر تولیدات پنبه ی استرالیا در دو منطقه northern NSW و Queensland قرار دارد که سهم بسیار بزرگی در ارزآوری و صادرات این محصول برای این کشور دارد.

یکی از کارشناسان کشاورزی این کشور در مورد وضعیت مناسب تولید پنبه ابراز امیدواری کرد و گفت: تولید پنبه در سال های آینده نیز به روند افزایشی خود ادامه خواهد داد.

منبع: smh



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.