۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۶۱۷۹ ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۴ دسته: تجارت و دیپلماسی، سازمان تجارت جهانی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

درپی افزایش تعرفه واردات ماشین لباسشویی از سوی آمریکا، کره جنوبی از این کشور در سازمان تجارت جهانی شکایت کرده است. اما درصورتی که این شکایت، مانند دیگر موارد بیش از ۳ سال به طول بینجامد، دیگر هیچ فایده ای برای کره جنوبی نخواهد داشت.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت آمریکا به تازگی نرخ تعرفه واردات سلول های خورشیدی و ماشین لباسشویی را افزایش داده است. هدف دولت آمریکا از این اقدام حمایت از تولیدکنندگان داخلی در برابر محصولات وارداتی است.

دو برند کره ای ال جی و سامسونگ سهم قابل توجهی از بازار ماشین لباسشویی آمریکا دارند و افزایش تعرفه این محصول به طور گسترده ای بر رقابت پذیری آن ها در بازار آمریکا اثرگذار است.

کره جنوبی علیه آمریکا به WTO شکایت کرده است

از این رو دولت کره جنوبی اعلام کرده است قصد دارد علیه این اقدام آمریکا، در سازمان تجارت جهانی شکایت نماید.

وضع تعرفه های جدید آمریکا از روز سه شنبه هفته گذشته اجرایی شده است و بر اساس اعلام سازمان تجارت جهانی کره جنوبی نیز روز ۵شنبه هفته قبل به طور رسمی شکایت خود را علیه این اقدام آمریکا ارسال نموده است.

در شکایت کره جنوبی آمده است که افزایش تعرفه واردات از سوی آمریکا با قواعد داخلی سازمان تجارت جهانی در تضاد است؛ درحالیکه کشورهای عضو این سازمان موظفند به قواعد موجود پایبند باشند.

آیا به شکایت کره جنوبی به سرعت رسیدگی می شود؟

بر اساس اعلام سازمان تجارت جهانی کشور آمریکا ۳۰ روز فرصت دارد که اطلاعات مربوط به سازگاری اقدام اخیر خود با قوانین این سازمان را ارائه نماید. اگر آمریکا بتواند مدارک مناسبی ارائه دهد روند پیگیری این شکایت، مانند دیگر موارد طولانی خواهد شد و مشخص نخواهد بود چه زمانی به طول خواهد کشید.

اما در صورتی که آمریکا در این ۳۰ روز مدرکی ارسال نکند و یا مدارک ارسالی قانع کننده نباشند، کشور کره جنوبی ۶۰ روز مهلت دارد تا اقدام متقابل خود در محدود نمودن واردات از آمریکا را اجرایی نماید. بر اساس قوانین سازمان تجارت جهانی اقدام متقابل کره جنوبی باید متناسب با اقدام صورت گرفته از سوی آمریکا باشد.

قاعده خاص WTO برای رسیدگی به شکایت های حمایتی

بر اساس قوانین سازمان تجارت جهانی در مواردی که کشور مقابل از سیاست های تعرفه ای و محدودیت های واضح وارداتی استفاده می کند، این امکان وجود دارد که به سرعت شکایت طرح شده مورد بررسی قرار بگیرد. کشور کره جنوبی نیز در شکایت از افزایش تعرفه آمریکا از این قاعده خاص سازمان تجارت جهانی استفاده کرده است.

تا به حال هیچ کشوری موفق نشده است از این سازوکار سازمان تجارت جهانی استفاده کند و به سرعت شکایت خود را در این سازمان به نتیجه برساند.

ویلبر راس وزیر تجارت خارجی آمریکا درخصوص شکایت کره جنوبی از این کشور در سازمان تجارت جهانی گفت: «هنوز مشخص نیست WTO به سرعت علیه آمریکا رای بدهد. حتی در این صورت نیز ما رای سازمان تجارت جهانی را قبول نخواهیم کرد.»

سازوکار داوری WTO نتیجه ای برای کره جنوبی درپی نخواهد داشت

درصورتی که کره جنوبی موفق نشود به طور واضح سازمان تجارت جهانی را متقاعد کند که قانون جدید آمریکا علیه قواعد این سازمان است، شکایت این کشور وارد پروسه معمول رسیدگی به شکایات وارد می شود که به طور معمول بیش از ۳ سال به طول می انجامند.

این درحالیست که قانون تعرفه ای آمریکا نیز به طور پلکانی وضع شده است و اثرگذاری آن در طول ۳ سال آینده است. دولت آمریکا با وضع این قانون قصد دارد در طول ۳ سال سطح رقابت پذیری تولیدکنندگان داخلی را افزایش دهد و به مرور از میزان تعرفه واردات بکاهد.

بنابراین می توان گفت اگر روند شکایت کره جنوبی از آمریکا در سازمان تجارت جهانی به سرعت بررسی نشود، در عمل این کشور هیچ نفعی از طرح شکایت در این سازمان بدست نخواهد آورد.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.