۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۵۵۵۶ ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

دولت هند سالانه به منظور حمایت از کشاورزان و کاهش نگرانی آنان از میزان تولیدات سال آینده، تسهیلات کوتاه مدت و با نرخ سود پایین به آنان پرداخت می کند. این کشور برای سال مالی آینده بیش از ۱۸۰ میلیارد دلار اعتبار برای این طرح در نظر گرفته است که در مقایسه با سال جاری ۲۰ درصد افزایش می یابد.

به گزارش مسیر اقتصاد بخش کشاورزی در کشور هند بخش بزرگی از اقتصاد این کشور را دربر میگیرد. جمعیت هند بیش از ۱.۳ میلیارد نفر است و این کشور سهمی ۱۷ درصدی از کل جمعیت جهان دارد. از این رو تأمین امنیت غذایی این جمعیت گسترده یکی از تکالیف مهم دولت این کشور است.

اغلب تولیدات محصولات کشاورزی در هند را محصولاتی همچون برنج، گندم، جو، پنبه و میوه تشکیل می دهند. میزان تولید این محصولات وابستگی بسیاری به میزان بارش های سالانه و افزایش بهره وری در تولید محصولات دارد.

تسهیلات ۱۵۰ میلیارد دلاری دولت به کشاورزان در سال مالی جاری

یکی از برنامه های مهم دولت هند در راستای حمایت از بخش کشاورزی، تخصیص تسهیلات کوتاه مدت به منظور بهبود عملکرد کشاورزان و تأمین سرمایه در گردش آن هاست.

در سال مالی جاری دولت هند ۱۰ هزار میلیارد روپیه معادل ۱۵۳ میلیارد دلار برای این طرح در نظر گرفته است که تاکنون بیش از ۶۷ درصد آن به کشاورزان پرداخت شده است.

افزایش سالانه اعتبار حمایتی دولت هند از بخش کشاورزی

میزان تسهیلات بخش کشاورزی در سال های اخیر روندی افزایشی داشته است. در روزهای اخیر نیز وزیر دارایی هند به منظور کاهش نگرانی کشاورزان با افزایش ۲۰ درصدی طرح تسهیلاتی بخش کشاورزی برای سال مالی آینده موافقت کرده است. در نمودار زیر میزان اعتبار تخصیص یافته و محقق شده دولت هند به منظور حمایت از بخش کشاورزی در سال های اخیر نشان داده شده است.

دولت هند قصد دارد تا پایان اسفندماه سال جاری نتایج حاصل از اعتبارات تخصیص یافته به بخش کشاورزی را برآورد نماید. در ادامه دولت هند قصد دارد تا پیش از پایان سال مالی جاری در اردیبهشت ماه، میزان تسهیلات بخش کشاورزی را حدود ۲۰ درصد دیگر افزایش دهد.

به این ترتیب برای سال مالی آینده دولت هند بیش از ۱۲ هزار میلیارد روپیه معادل حدود ۱۸۵ میلیارد دلار اعتبار برای این بخش در نظر خواهد گرفت.

نکته جالب توجه اینکه در تمامی سال ها میزان اعتبار اختصاص داده شده به منظور حمایت از کشاورزان، از اعتبار در نظر گرفته شده بیشتر بوده است.

کاهش نگرانی های کشاورزان از میزان تولید نتیجه اجرای برنامه حمایتی

مدیر موسسه مطالعات توسعه مادراس هند در این راستا اعلام کرد: تسهیلات کوتاه مدت باعث کاهش نگرانی کشاورزان از میزان تولیدات خود خواهد شد.

این مقام مسئول اعلام کرد: البته دولت به منظور تامین سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در بلند مدت اعتبارهای مالی مناسبی اختصاص خواهد داد.

تسهیلات با سود کم، سیاست مناسب هند برای کاهش هزینه های کشاورزان

دولت هند به منظور بهبود وضعیت تولید کشاورزی سود تسهیلات کوتاه مدت پرداختی به آنان را در حدود ۲ درصد تعیین کرده است که به مراتب از نرخ سود تسهیلات بانکی پایین تر است. کشاورزان می توانند این تسهیلات را از ۳ بانک اعلام شده دریافت کنند. بر اساس گزارشات منتشر شده حدود ۷۵ درصد از کشاورزان هندی از این تسهیلات استفاده می کنند.

طبق گزارش آماری مرکز نهادی nsso در سال ۲۰۱۳ میلادی، ۵۲ درصد از ۹۰ میلیون خانواده فعال در بخش کشاورزی هند، از منابع غیر رسمی تسهیلات دریافت کرده اند.

افزایش تولید و بهره وری کشاورزی نتیجه پرداخت تسهیلات کوتاه مدت به کشاورزان

حدود ۸۶ درصد از جمعیت روستایی و فعال در بخش کشاورزی هند درآمد پایینی برای تولید محصولات خود دارند. از این رو واسطه گری مالی از طریق ارائه ی تسهیلات می تواند نقش تعیین کننده ای در تولید و افزایش بهره وری تولید آن ها داشته باشد.

مطالعات گسترده ای در زمینه ی تاثیر مثبت میزان دسترسی کشاورزان به منابع مالی، بر میزان بهره وری کشاورزی در کشور هند انجام گرفته است. از جمله ی این تحقیقات می توان به مواردی همچون Binswanger و Khandker 1992؛ Das et al 2009؛ Bhalla and Singh 2010 اشاره کرد.

دولت هند هدف گذاری افزایش تولید و اشتغال را در برنامه ی شش ساله تا سال ۲۰۲۲ در نظر گرفته است و برای تحقق این هدف قصد دارد درآمد کشاورزان این کشور را دوبرابر نماید. برنامه ی ارائه تسهیلات کوتاه مدت با سود کم، یکی از برنامه های مهم دولت هند برای حمایت از بخش کشاورزی محسوب می شود.

منبع:

فاینشنال اکسپرس

epw



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.