۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۵۰۸۴ ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷ دسته: مسکن کارشناس: محمد غیاثی
۰

بر اساس گزارش بانک جهانی در نیمه اول سال ۲۰۱۷ میلادی، کشورهای مختلف در سراسر جهان به طور گسترده از ظرفیت های بخش خصوصی در پیشبرد پروژه های زیرساختی و عمرانی بهره برده اند.

به گزارش مسیر اقتصاد مشارکت بخش خصوصی در سرمایه گذاری پروژه های زیرساختی در نیمه اول سال ۲۰۱۷ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۶، ۲۴ درصد افزایش یافت و به ۳۶.۷ میلیارد دلار رسید. با این حال، این میزان سرمایه گذاری ۱۵ درصد کمتر از میانگین سرمایه گذاری در مدت مشابه ۵ سال اخیر است.

در نمودار زیر میزان سرمایه گذاری در پروژه های زیرساختی، با مشارکت بخش خصوصی، در کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور، از نیمه اول سال ۲۰۰۸ تا نیمه اول سال ۲۰۱۷ میلادی نشان داده شده است.

بیش از دو سوم کل سرمایه گذاری در پروژه های زیرساختی در نیمه اول سال ۲۰۱۷ به ارزش ۲۴.۹ میلیارد دلار مربوط به پروژه های جدید بوده است. بیشتر این پروژه ها از طریق ۲ مدل «ساخت، بهره برداری و انتقال» ( BOT ) با ۱۴.۲ میلیارد دلار و «ساخت، مالکیت و بهره برداری» ( BOO ) با ۸.۹ میلیارد دلار اجرا شده اند.

پیشروی اندونزی و چین در مشارکت بخش خصوصی در پروژه های زیرساختی

در نیمه ابتدایی سال ۲۰۱۷ میلادی منطقه آسیای شرقی و اقیانوسیه ( EAP ) با ۱۲.۷ میلیارد دلار بیشترین سرمایه گذاری با مشارکت بخش خصوصی را در نیمه اول سال ۲۰۱۷ به خود اختصاص داد و بیش از یک سوم  ( ۳۵ درصد ) کل سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های زیرساختی  جهان را از آن خود کرد. بیش از ۹۱ درصد این سرمایه گذاری مربوط به ۲ کشور چین و اندونزی بوده است.

در کشور چین ۳۶ پروژه با سرمایه گذاری ۳.۷ میلیارد دلار با مشارکت بخش خصوصی اجرا شد که ۲۹ درصد سرمایه گذاری آسیای شرقی و اقیانوسیه را به خود اختصاص می دهد.

این در حالی است که اندونزی تنها با ۶ پروژه ۶۲ درصد کل سرمایه گذاری آسیای شرقی و اقیانوسیه را به ارزش ۷.۸ میلیارد دلار به خود اختصاص داد. چند پروژه بزرگ از جمله ۲ پروژه نیروگاهی با سوخت زغال سنگ ( به ارزش ۴.۲ و ۲.۲ میلیارد دلار ) اندونزی را به کشوری تبدیل کرده است که بالاترین مشارکت بخش خصوصی را در پروژه های زیرساختی دارد.

سهم قابل توجه مشارکت بخش خصوصی در کشورهای آمریکای لاتین

آمریکای لاتین ( LAC ) با ۹.۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری پس از آسیای شرقی و اقیانوسیه در جایگاه دوم قرار گرفته و ۲۷ درصد مشارکت بخش خصوصی در پروژه های زیرساختی جهان را به خود اختصاص داده است.

کشور برزیل با ۶.۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری به تنهایی ۶۵ درصد از سرمایه گذاری بخش خصوصی در آمریکای لاتین را از آن خود کرد. بزرگترین پروژه آمریکای لاتین با ۱.۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری مربوط به یک پروژه انتقال برق بوده است.

در نمودار زیر توزیع منطقه ای سرمایه گذاری در پروژه های زیرساختی، با مشارکت بخش خصوصی، در کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور، طی سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ و نیمه اول سال ۲۰۱۷ نشان داده شده است.

جنوب آسیا رتبه سوم در اجرای پروژه ها با مشارکت بخش خصوصی

آسیای جنوبی ۱۷ درصد سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های زیرساختی جهان را در نیمه اول سال ۲۰۱۷ به خود اختصاص داد و پس از آسیای شرقی و اقیانوسیه و آمریکای لاتین، سومین منطقه جهان با بیشترین مشارکت بخش خصوصی بوده است. عمده این سرمایه گذاری مربوط به ۲ پروژه بزرگ نیروگاه برق آبی در کشور پاکستان به ارزش ۱.۹ و ۱.۷ میلیارد دلار بوده است.

در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا ( MENA ) سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های زیرساختی در نیمه اول سال ۲۰۱۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳ برابر شده است. این افزایش در درجه اول مربوط به سرمایه گذاری ۲.۱ میلیارد دلاری برای ساخت نیروگاه برقی در کشور اردن بوده است. سایر پروژه های این منطقه شامل پروژه بندر در مصر و نیروگاه های خورشیدی در مراکش و اردن بوده است.

برترین کشورها از نظر سرمایه گذاری بخش خصوصی

کشورهای اندونزی با ۷.۸ میلیارد دلار، برزیل با ۶.۴ میلیارد دلار، پاکستان با ۳.۹ میلیارد دلار، چین با ۳.۷ میلیارد دلار و اردن با ۲.۲ میلیارد دلار به ترتیب بیشترین سرمایه گذاری پروژه های زیرساختی با مشارکت بخش خصوصی را در نیمه اول سال ۲۰۱۷ به خود اختصاص دادند.

در شکل زیر پنج کشور برتر از نظر سرمایه گذاری در پروژه های زیرساختی، با مشارکت بخش خصوصی، در کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور، در نیمه اول سال ۲۰۱۷ نشان داده شده اند.

این در حالی است که از نظر تعداد پروژه ها چین با ۳۶ پروژه، هند با ۲۲ پروژه و برزیل با ۲۱ پروژه بیشترین تعداد پروژه ها با مشارکت بخش خصوصی را به خود اختصاص دادند.

منبع: بانک جهانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.