۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۴۸۲۲ ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵ دسته: تولید
۰

دولت چین برنامه آزمایشی حذف فرآیندها و مجوزهای متعدد و زائد برای اخذ مجوزهای کسب و کار را در یکی از شهرهای خود اجرایی کرده است. این طرح در صورت موفقیت در تمامی شهرهای چین اجرایی خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس بیانیه ای که پس از جلسه هیئت دولت چین در روز چهارشنبه منتشر شد، چین همچنان به ساده سازی مجوزهای اداری و کاهش مقررات دست و پاگیر برای بهبود محیط کسب و کار ادامه خواهد داد.

لی کی کیانگ، نخست وزیر چین که ریاست جلسه را به عهده داشت، خواستار تلاش بیشتر برای حذف موانع دسترسی به بازار و کاهش هزینه های معاملاتی شد.

حذف فرآیندها و مجوزهای زائد

بر اساس این بیانیه کشور چین قصد دارد در عین حفظ نظارت، بهبود خدمات ارائه شده را نیز تقویت نماید. بدین ترتیب یک طرح اصلاحی آزمایشی در منطقه جدید پودونگ شانگهای به منظور رفع و ساده سازی ۴۷ فرآیند نیازمند مجوز انجام می گیرد. این ۴۷ فرآیند شامل ۱۰ زمینه از جمله بهداشت، سرمایه گذاری، ساخت و ساز، حمل و نقل و نظارت بر کیفیت است.

به عنوان مثال، تمام الزامات تایید تولید که به سیاست های صنعتی یا کیفیت و ایمنی محصولات مربوط نیست، لغو خواهد شد و محدودیت در موسسات پزشکی خصوصی کاهش می یابد.

این طرح بعد از حذف الزام اخذ مجوز برای ۱۱۶ فرآیند در مناطق آزاد تجاری چین انجام گرفته است. پیش از این در مناطق آزاد چین به منظور اخذ پروانه کسب، در برخی مراحل دریافت مجوزهای متعدد و زائد ضروری بوده است.

اعلام ضرورت اجرا در کل کشور پس از یک سال اجرای آزمایشی

برنامه اصلاحی اولیه پس از یک سال اجرا در پودونگ شانگهای، در کل شهر شانگهای و دیگر شهرها لازم الاجراست. تمامی مسئولان محلی باید راه هایی برای ایجاد یک محیط کسب و کار سالم برای رقابت عادلانه فراهم کنند. هم چنین مسئولان محلی موظف شده اند بازیگران بازار و فعالان اقتصادی را به ارائه محصولات و خدمات با کیفیت بالا تشویق نمایند.

طبق گزارش شاخص سهولت کسب و کار سال ۲۰۱۷ بانک جهانی، چین از رتبه ۹۶ ام در سال ۲۰۱۳ به رتبه ۷۸ ام ارتقا پیدا کرده است.

منبع : شینهوا



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.