۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۴۷۹۵ ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸ دسته: تجارت دوجانبه، تجارت و دیپلماسی، سازمان تجارت جهانی
۰

کشورهای جهان با ناامیدی از دستیابی به توافق جدید در سازمان تجارت جهانی، به مذاکرات دوجانبه و چندجانبه با کشورهای نزدیک تر به خود روی آورده اند.

به گزارش مسیر اقتصاد در اواخر سال گذشته میلادی نشست وزیران کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی در آرژانتین برگزار شد. اما نکته جالب توجه آنکه در این نشست سه روزه کشورهای عضو نتوانستند به هیچ دستاوردی در حوزه تجارت جهانی دست یابند.

عدم موفقیت سازمان تجارت جهانی در دستیابی به توافق جدید

موارد متعددی همچون توافق در زمینه تجارت الکترونیکی کالا، محدوده حمایت از کشاورزی و بخش شیلات مطرح شد اما به دلیل مخالفت هایی که از سوی برخی کشورها در هریک از موارد مطرح شد، در نهایت هیچ توافقی در زمینه مسائل مطرح شده به سرانجام نرسید.

سلیسیا مالستروم نماینده اتحادیه اروپا در سازمان تجارت جهانی در پایان این نشست گفت: «ما به هیچ توافقی دست نیافتیم. این جای ناراحتی دارد که در خصوص هیچ مسئله ای از جمله یارانه های بخش شیلات نتوانستیم به تفاهم برسیم.»

نمایندگان بسیاری از کشورها نیز همچون نماینده اتحادیه اروپا از عدم دستیابی به توافق در اجلاس سه روزه سازمان تجارت جهانی اظهار تأسف نموده اند. اما نکته جالب توجه آنکه هرکدام از کشورها توقع داشته اند نکات مد نظر آن ها به عنوان توافق نهایی به تصویب برسد و تنها نگرانی ها و دغدغه های خود را در این اجلاس پیگیری نموده اند.

آمریکا مشکل اصلی عدم دستیابی به توافق در سازمان تجارت جهانی

بر اساس گزارشات رسیده از این نشست یکی از دلایل اصلی عدم توافق در سازمان تجارت جهانی، مخالفت های گسترده آمریکا با قواعد این سازمان بوده است. در واقع آمریکا معتقد است قواعد فعلی سازمان تجارت جهانی به ضرر منافع این کشور است و در مقابل در این سازمان استثنائاتی را برای کشورهایی همچون چین و هند در نظر گرفته شده است.

از این رو یکی از کشورهایی با بسیاری از موارد مطرح شده در نشست اخیر سازمان تجارت جهانی مخالفت نموده است و مانع از دستیابی به توافق جدید شده است، کشور آمریکا بوده است. از طرف دیگر دولت آمریکا در طول ماه های اخیر به طور گسترده ای به شعارهای حمایت از تولیدات داخلی و محدود نمودن واردات روی آورده است که به طور صریح با شعارهای سازمان تجارت جهانی در تضاد است.

آمریکا پیش از این با ایجاد اختلال در بخش رسیدگی به شکایات در سازمان تجارت جهانی، مشکلاتی را در این خصوص برای این سازمان جهانی ایجاد کرده است که مورد انتقاد دبیرکل آن قرار گرفته است.

توافق ۱۶۴ کشور عضو در خصوص یک مسئله بسیار دشوار است

نماینده اتحادیه اروپا در سازمان تجارت جهانی یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت این سازمان در دستیابی به توافق جدید را الزام توافق ۱۶۴ کشور در خصوص مسائل مختلف عنوان کرد که شرایط را برای دستیابی به توافق نهایی بسیار دشوار نموده است.

روبرتو آزودو دبیرکل سازمان تجارت جهانی نیز از ضرورت ایجاد روح همکاری و همگرایی در بین سران کشورها به منظور دستیابی به توافق جدید سخن گفته است.

روی آوردن کشورها به تبادلات گروهی با عدم موفقیت WTO

عدم موفقیت سازمان تجارت جهانی در دستیابی به توافق در زمینه مسائل مطرح شده، موجب شد بسیاری از کشورها با ناامیدی از این سازمان به مذاکرات دوجانبه و چندجانبه روی بیاورند.

این روند حتی در زمان اجلاس سازمان تجارت جهانی نیز مشهود بوده است به طوریکه رابرت لایتزیر نماینده تجاری آمریکا در سازمان تجارت جهانی به طور صریح پیشنهاد مذاکره تجاری با چند کشور همراستا با آمریکا را در حاشیه این نشست مطرح نموده است.

به طور مثال ۷۰ کشور عضو این سازمان از جمله آمریکا، اتحادیه اروپا و ژاپن با ناامیدی از دستیابی به توافق با حضور دیگر کشورها، اقدام به برگزاری جلساتی مشترک به منظور همگرایی در موضوعات مطرح شده نموده اند. کشورهایی همچون چین، هند، اندونزی و ویتنام در این جلسات حضور نداشته اند.

این دسته بندی ها و شروع مذکرات دوجانبه و چندجانبه نشان از آن دارد که ساختار سازمان تجارت جهانی به مراتب بیشتر از گذشته با اشکال مواجه شده است و در دستیابی به توافق ناکارآمد است.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.