۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۴۶۰۹ ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

اقتصاددانان و بازرگانان پاکستانی معتقدند دولت و بانک مرکزی این کشور، تصمیم درست و به هنگامی در به رسمیت شناختن استفاده از یوآن در تجارت با چین و جایگزینی دلار، اتخاذ نموده اند.

به گزارش مسیر اقتصاد اقتصاددانان و بازرگانان معتقدند که تصمیم اخیر پاکستان برای استفاده از یوآن چین به عنوان ارز خارجی جهت انجام مبادلات تجاری یک گام بزرگ تاریخی است.

آن ها همچنین معتقدند که این تصمیم پاکستان فشار روی تبادلات ارزی دلاری را کاهش خواهد داد و معاملات تجاری و سرمایه گذاری را تسهیل خواهد کرد.

روز دوم ژانویه بانک مرکزی پاکستان در اطلاعیه اعلام کرد که یوآن چین در حال حاضر یک ارز تأیید شده محسوب می شود و بازرگانان می توانند از آن در کنار ارزهایی از قبیل دلار، ین و یورو استفاده نمایند. در این اطلاعیه همچنین اعلام شده است که شرکت های دولتی و خصوصی می توانند به طور آزادانه از این ارز برای تجارت دوجانبه و سرمایه گذاری با چین استفاده کنند.

تصمیم ایده آل پاکستان برای جایگزین کردن دلار با یوآن

پرفسور حافظ پاشا، معاون مؤسسه سیاست عمومی پاکستان گفته است که این تصمیم ایده آل و به موقع بوده است، زیرا روابط اقتصادی پاکستان با بزرگترین شریک تجاری خود یعنی چین به سرعت در حال رشد است و اکثر سرمایه های خارجی از این کشور وارد می شود.

وی معتقد است که استفاده از یوآن، ورود شرکت های چینی به پاکستان برای سرمایه گذاری در کریدور اقتصادی چین پاکستان را تسهیل خواهد کرد.

امان الله خان، رئیس شورای گسترش تجارت و سرمایه گذاری چین گفته است که عوامل اصلی اقتصاد قوی چین و ثبات یوآن نگرانی های کسب و کارهای پاکستان به خاطر نوسانات روپیه در مقابل دلار را از بین خواهد برد.

امان الله خان گفته است که این سیاست جدید به این معنی است که بانک های پاکستانی  و چینی در آینده قادر خواهند بود اعتبارات اسنادی را به یوآن باز کنند.

وی معتقد است، یوآن به مانند سایر ارزها نوسانات شدید نداشته است، بنابراین هر کشوری که دارای ذخایر یوآنی باشد احتمالا افت ارزش ذخایر ارزی آن کمتر خواهد بود.

بانک مرکزی پاکستان به دنبال اجرایی نمودن پیمان پولی با چین است

بانک مرکزی پاکستان اخیرا در اطلاعیه ای اعلام کرده است که استفاده از یوآن برای تجارت هیچ محدودیتی برای استفاده از سایر ارزها ایجاد نمی کند و هدف از این اقدام اجرایی سازی پیمان پولی دوجانبه میان چین و پاکستان و استفاده از ارزهای ملی دو کشور است.

چین و پاکستان در دسامبر ۲۰۱۱ اقدام به انعقاد پیمان پولی دوجانبه به ارزش ۱.۵۸ میلیارد دلار کرده اند. هدف از این پیمان افزایش استفاده از ارزهای ملی خود به جای دلار جهت تسهیل و تقویت روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه بوده است.

صدور مجوز بانک مرکزی پاکستان به تبادلات یوآنی با کشور چین به منزله استفاده کامل از واحد پولی این کشور در تجارت دوجانبه نیست و این اقدام در راستای تکمیل تلاش های دو کشور برای استفاده از ارزهای ملی در تجارت دوجانبه بوده است.

برگرفته از: شینهوا



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.