۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۴۴۶۹ ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: احسان امیدی
۰

روند قانونی بررسی بودجه کشور یک روند تخصصی است. اما همواره عواملی این قدرت را دارند که علی رغم این ساختار قانونی، بررسی لایحه بودجه را به سمت و سوی غیر تخصصی بکشانند و کشور و مردم را دچار هزینه کنند.

مسیر اقتصاد/ این روزها دولت و مجلس شورای اسلامی در حال انجام یکی از مهم ترین وظایف خود یعنی بررسی لایحه بودجه هستند. وظیفه ای که بر زندگی آحاد مردم و آینده کشور تاثیر مستقیم و به سزایی خواهد داشت.

برنامه ریزی مالی کشور و حساب دخل و خرج آن یکی از ارکان اصلی مدیریت کشور است که درست انجام شدن آن می تواند به پیشرفت و ترقی کشور بینجامد؛ در عوض اگر در انجام این مهم کوتاهی و ندانم کاری صورت بگیرد، عواقب آن برای کشور بسیار سخت و سنگین خواهد بود.

از یک نگاه بررسی بودجه سالیانه کشور که یک مسئله کلان است، از آنجا که بیشتر ابعاد زندگی مردم را در برمی گیرد یک مسئله عمومی است؛ به طوری که در مورد بخش های گوناگون آن افراد مختلف، از متخصصین  تا مردم عادی اظهار نظر کرده و به آن حساسیت نشان می ­دهند.

اما از این جهت که برنامه­ریزی مالی سالیانه، آن هم در مقیاس یک کشور  پیچید­گی های خاص خود را دارد، یک مسئله کاملا تخصصی است و لذا همه بر این اذعان دارند که این امر مهم بایستی در یک بستر تخصصی و کارشناسی انجام شود.

فرآیند قانونی بررسی بودجه در کشور یک فرآیند تخصصی است

خوشبختانه روند قانونی بررسی بودجه کشور یک روند تخصصی است. لایحه بودجه توسط بخش های کارشناسی دولت ­تنظیم و سپس به مجلس تقدیم می ­شود. در مجلس نیز کمیسیون­ های تخصصی به بررسی هرکدام از بخش ­های این لایحه پرداخته و اصلاحات لازم را انجام می ­دهند.

سپس در کمیسیون تلفیق هماهنگی این بخش­ها باهم نیز مورد بررسی قرار می ­گیرد تا بودجه از حیث یکپارچگی نیز مورد بررسی قرار بگیرد و سرانجام نتایج در صحن علنی به رای گذاشته می­شود. این فرآیند تا حد زیادی این اطمینان را می ­دهد که روند بررسی و تصویب قانون بودجه کشور به صورت تخصصی و صحیح انجام بگیرد.

با این همه و با وجود ساختاری که بررسی بودجه را به سمت یک بررسی تخصصی و علمی می کشاند، تجربهی تاریخی نشان داده است که همواره عواملی این قدرت را دارند که علی رغم این ساختار قدرتمند، بررسی لایحه بودجه را به سمت و سوی غیر تخصصی بکشانند و کشور و مردم را دچار هزینه کنند.

سیاسی ­کاری مهم­ترین آفت بررسی بودجه

مسائل مختلفی ممکن است روند بررسی تخصصی بودجه را به مخاطره بیاندازند. اما قطعا مسائل سیاسی مهم­ترین آنها هستند. شاید تاکنون واژه «بودجه­ی انتخاباتی» را شنیده باشید.

بودجه انتخاباتی یک نمونه سیاسی کاری در تدوین و تصویب بودجه است که به این معناست که بررسی بودجه­ سال هایی که درآن انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری برگزار­ می ­شود، تحت تاثیر انتخابات قرار­گرفته و قاعدتا از روند تخصصی خود فاصله می­گیرد.

قطعا اگر سیاسی کاری به این بررسی­ ها نفوذ کند منافع کوتاه مدت و بلند­مدت کشور و ملت به نفع منافع کوتاه مدت سیاسی فرد یا گروه­ های سیاسی به مخاطره خواهد افتاد.

از این موضوع به سادگی نمی­ توان گذشت و همه مردم و مسئولین دلسوز کشور بایستی کاملا هوشیار باشند تا در صورت مشاهده انحراف در روند بررسی بودجه با مطالبه منطقی جلوی این اتفاق گرفته شود تا کشور و ملت متضرر نشوند.

در این میان نقش رسانه ها به عنوان صدای مردم نقشی بی بدیل است. و اینکه رسانه ­ها خود نیز دچار آفت ذکره شده نشوند، اهمیت صدچندان دارد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.