۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۴۴۵۵ ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲ دسته: حمل و نقل
۰

افضلی نماینده کمیسیون عمران مجلس بر تسریع احداث راه آهن شلمچه بصره تاکید کرد و پروژه های ریلی باری و ترانزیت را دارای اولویت اول دانست.

سید حسین افضلی نماینده حوزه اقلید استان فارس در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: سیستم ریلی دارای توجیه اقتصادی، فنی و سیاسی است و مجلس و دولت با دید مثبتی به آن نگاه می کنند. هر چه بتوانیم سهم انتقال بار و مسافر را از سیستم های دیگر روی سیستم ریلی بیاوریم به شدت دارای توجیه است و در کشورهای پیشرفته دنیا سهم انتقال بار و مسافر با سیستم ریلی از کشور ما بسیار بالاتر است.

بازگشت سرمایه سریع اتصال ریلی ایران به کشورهای همسایه

افضلی به اهمیت اتصال شبکه ریلی کشور به شبکه ریلی کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: کشورهای اطراف ایران در حوزه اقتصادی کشورهای هدف هستند. هر چه سریع تر بتوانیم سیستم ریلی خود را به سیستم ریلی کشورهای اطراف متصل کنیم، دارای آثار مثبتی است و بازگشت سرمایه آن بسیار سریع است.

وی ادامه داد: باید از توانایی بخش خصوصی در زمینه حمل و نقل ریلی استفاده شود چرا که در فاصله زمانی کوتاه حجم اعتبار زیادی جذب خواهد شد. دولت باید زمینه مساعد برای سرمایه گذاری بخش خصوصی را فراهم کرده و چالش های پیش روی این مسئله را برطرف نماید.

احداث راه آهن شلمچه بصره به سود ایران است

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره علت تاخیر در احداث راه آهن شلمچه بصره با وجود گذشت چند سال از توافق بین ایران و عراق گفت: تا جایی که به خاطر دارم مشکل از جانب طرف عراقی بود که باید تلاش کنیم هر چه سریعتر حل و فصل شود چرا که ایران بیشتر از عراق از احداث این خط آهن سود خواهد برد.

وی افزود: عراق یکی از کشورهای هدف ایران در حوزه مسائل اقتصادی است و کالاهای زیادی از ایران به عراق صادر می شود. از طرف دیگر رقیب ما ترکیه با قدرت زیادی وارد میدان شده است و برای رقابت با ترکیه باید هزینه را تا حد امکان کاهش دهیم که یکی از راه های کاهش قابل ملاحظه هزینه ها استفاده از حمل و نقل ریلی است.

اولویت پروژه های ریلی باری و ترانزیتی

نماینده اقلید درباره اولویت بندی پروژه های ریلی گفت: پروژه های ریلی برای انتقال بار دارای توجیه اقتصادی بالایی هستند و در مسیرهایی که بار زیادی جا به جا می شود، هر چه بار بیشتری روی سیستم ریلی منتقل شود توجیه اقتصادی بیشتری خواهد داشت. یکی از شاخص های مهم برای اولویت بندی پروژه های ریلی وجود بار برای حمل است و مسیرهایی که دارای حجم بار ترانزیت بالایی هستند در اولویت اول قرار دارند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.