۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۴۳۱۶ ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

یک روزنامه اماراتی در سرمقاله ای از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس درخواست کرده است تا به دلیل نقش روبه رشد چین در عرصه پولی بین المللی و ناکارآمدی نظام دلاری، به جای پترودلار آمریکا از نظام پترویوآن چین استفاده نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد در نهم ژانویه نصیر سعیدی، اقتصاددان و معاون پیشین بانک مرکزی لبنان در سر مقاله ای که یک روزنامه در دبی منتشر کرده است به نفوذ رو به رشد چین در نظام پولی جهانی تأکید کرده است.

معاون پیشین بانک مرکزی لبنان در این مقاله از شورای همکاری خلیج فارس درخواست کرده است که به پترویوآن(معاملات نفت یوآنی) چین بپیوندند و آن را با اقتصادهایشان تطابق دهند. وی با اشاره به نفوذ و قدرت روبه رشد آسیای شرقی در بخش بانکداری و انرژی جهانی، کنار گذاشتن نظام پترودلار و پیوستن به نظام پترویوآن را همراستا با منافع کشورهای عربی دانسته است.

پیمان های پولی متعدد چین برای بین المللی کردن یوآن

چین اقدامات متعددی را برای بین المللی کردن یوآن خود انجام داده است، از جمله اینکه ۳۲ پیمان پولی با بانک های مرکزی به ارزش ۳.۳۳ تریلیون یوآن و همچنین پیمان پولی با مصر(۱۸ میلیارد یوآن)، پیمان پولی با قطر(۳۵ میلیارد یوآن) و پیمان پولی با امارات متحده عربی(۳۵ میلیارد یوآن) منعقد نموده است.

پیمان های پولی دوجانبه ابزاری برای تأمین مالی، تسهیل تجارت، پرداخت بدهی و ایجاد نقدینگی به یوآن در بازارهای خارجی است.

اجرای طرح سرمایه گذاری یوآنی خارجی ها در بازار چین

آزادسازی بازار سرمایه از طریق اجرای طرح سرمایه گذاری مستقل سرمایه گذار خارجی(QFIIS) و همچنین طرح مذکور با یوآن انجام می شود که اجازه می دهد تا سرمایه گذاران دارای مجوز، در بازارهای داخلی(چین) سرمایه گذاری یوآنی کنند.

مسیر بین المللی شدن یوآن از طریق استفاده از آن برای تأمین مالی تجارت با چین، سرمایه گذاری در بازارهای مالی چین، استفاده از آن به عنوان یک ذخیره ارزش و به عنوان یک ارز ذخیره بین المللی آغاز می شود.

برای اینکه یوآن تبدیل به یک ابزار پرداخت بین المللی واقعی و دارایی ارزی جایگزین دلار و یورو تبدیل شود، چین نیاز دارد تا به تدریج به سمت قابلیت تبدیل کامل حساب سرمایه حرکت کند و دسترسی به صادرکنندگان خارجی و سرمایه گذاران را فراهم کند.

همچنین باید محدودیت های داخلی(بویژه محدودیت ناشی از نرخ بهره) را حذف کند و دستیابی به انعطاف پذیری بیشتر نرخ ارز و تقویت بازارهای مالی خود از طریق توسعه ابزارهای یوآنی را در دستور کار قرار دهد.

ناکارآمدی سیستم دلاری برای کشورهای خاورمیانه

با توجه به نقش غالب چین در تجات جهانی، یوآن به طور فزاینده ای برای تأمین مالی تجارت با چین، به ویژه برای پروژه جاده ابریشم و انرژی و نفت مورد استفاده قرار خواهد گرفت. پترویوآن با ظهور تدریجی نشان خواهد داد که دومین ارز مهم خواهد بود که سهم بازار دلار و یورو را به دست خواهد آورد.

در حال حاضر نفت خلیج فارس به چین فروخته می شود و قیمت گذاری و پرداخت آن به دلار و از طریق بانک های تسویه دلاری صورت می گیرد. این یک فرآیند ناکارآمد است، درحالیکه هزینه های معاملاتی را افزایش می دهد و ریسک نرخ ارز و پرداخت را شامل می شود.

علاوه براین ها شرکت کنندگان در نظام پرداخت مبتنی بر دلار نیز به جریمه های ناشی از تحریم های آمریکا که اهداف سیاسی را بدنبال دارند مبتلا می شوند. با توجه به تسلط چین بر بازارهای صادرات انرژی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به نفع هر دو طرف است که قیمت گذاری و پرداخت های نفت و گاز را به یوآن انجام دهند.

بانک های چینی(که چهار بانک بزرگ جهانی از نظر دارایی هستند) و بانک های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که از طریق پیمان پولی پشتیبانی می شوند، می توانند به طور کارآمد تجارت و مبادلات نفتی چین و کشورهای عضو شورا را تأمین مالی نمایند.

علاقه استراتژیک شورای همکاری خلیج فارس جهت تبدیل شدن به قسمتی از منطقه در حال رشد یوآن، استفاده از پترویوآن چین برای تجارت نفت، فعالیت در بانک زیرساخت توسعه آسیایی و پیوستن به پروژه جاده ابریشم بخش هایی از همکاری رو به رشد کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس با کشور چین است.

منبع: دیلی اکونومیست



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.