۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۴۲۷۸ ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

مقامات دولت چین اعلام کردند این کشور قصد دارد خرید اوراق قرضه دلاری دولت آمریکا را متوقف نماید و یا از میزان آن بکاهد. این اقدام چین اثرات نامطلوب گسترده ای بر اقتصاد آمریکا خواهد داشت.

به گزارش مسیر اقتصاد مقامات کشور چین با بیان اینکه خرید اوراق قرضه دلاری دولت آمریکا جذابیت سابق را ندارد، اعلام کرده اند که قصد دارند خرید اوراق قرضه دولتی آمریکا را متوقف نمایند و یا دست کم از میزان آن بکاهند.

کشور چین هر سال صادرات قابل توجهی به بازارهای جهانی دارد و میزان صادرات این کشور از میزان واردات آن به مراتب بیشتر است. از این رو این کشور در هر سال با مازاد تراز تجاری مواجه است.

این کشور تا به حال بخش زیادی از منابع حاصل از مازاد تراز تجاری خود را صرف خرید اوراق قرضه دلاری از دولت آمریکا نموده است. با اینحال مقامات این کشور اعلام کرده اند قصد دارند از این پس خرید اوراق قرضه دلاری را متوقف نمایند و یا از میزان آن بکاهند.

این اقدام که در راستای تقویت یوآن و کاهش وابستگی به دلار انجام می شود می تواند اثرات نامطلوبی در کارکرد اقتصادی انتشار اوراق قرضه دولت آمریکا داشته باشد.

انتشار خبر برنامه ریزی چین برای کنار گذاشتن برنامه خرید اوراق قرضه دلاری دولت آمریکا، موجب شد در زمانی کوتاه قیمت این اوراق با افت مواجه شود و در مقابل نرخ سود انتظاری این اوارق افزایش یابد. در حال حاضر نرخ سود انتظاری اوراق قرضه آمریکا به بیشترین زمان از ماه مارس سال جاری رسیده است.

زمانی که تقاضا برای خرید اوراق قرضه دلاری دولت آمریکا کاهش یابد، دولت آمریکا به ناچار سود آن را افزایش می دهد تا خریداران را به خرید بیشتر اوراق مجاب نماید.

این خبر درحالی منتشر شده است که به دلیل عملکرد ضعیف اوراق قرضه دلاری دولت آمریکا، بسیاری از بانک های مرکزی جهان نیز اقدام به کاهش میزان اوراق خود نموده اند.

چاپ و انتشار اوراق قرضه دلاری ابزار اصلی آمریکا برای جبران کسری بودجه دولت است. بنابراین در صورتی که خریداران اصلی این اوراق که بانک های مرکزی سراسر جهان از جمله بانک مرکزی چین تمایلی به خرید آن ها نداشته باشند، هزینه جبران کسری بودجه دولت آمریکا به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

منبع: بلومبرگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.