۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۴۰۰۵ ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵ دسته: دولت و حکمرانی، مدیریت واحد کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

تجارت در کشور نروژ از ساختار تولیدی آن جدا نبوده و برنامه ریزی ها و تصمیم گیری های تجاری در این کشور در هر کدام از وزارتخانه های تولیدی انجام می شود؛ ساختاری که باعث بهبود و ثبات اقتصادی نروژ شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد نروژ کشوری با حدود ۶ میلیون نفر جمعیت در شمال اروپا، یکی از کشورهایی است که اقتصاد پویا و فعالی را علیرغم عدم حضور در اتحادیه اروپا دارد.

نروژ یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت و مشتقات آن در خارج از حوزه خاورمیانه است که توانسته با مدیریت منابع ارزی نفتی خود، تبدیل به یکی از ۴ کشور برتر با درآمد سرانه بالا قرار گیرد.

بخش عمده اقتصاد این کشور در ۳ بخش صنعت، خدمات، کشاورزی با سهم حدود ۳۴، ۶۳ و ۲ درصد بوده که در سال گذشته منجر به رشد ۰.۸ درصدی اقتصاد این کشور شده است.

وضعیت واردات و صادرات در نروژ

ساختار نروژ به لحاظ اقتصادی وابسته به نفت و تولیدات صنعتی بوده و این کشور توانسته از این طریق، به صادرات ۹۳ میلیارد دلاری دست پیدا کند. عمده محصولات صادراتی این کشور نفت و مشتقات نفتی، ماشین آلات و تجهیزات صنعتی، کشتی و ماهی است.

از طرف دیگر محصولات وارداتی این کشور شامل ماشین آلات صنعتی، مواد شیمیایی و مواد غذایی است که در حدود ۷۷ میلیارد دلار برای این کشور هزینه دارد.

بررسی ساختارهای دولتی در اقتصاد نروژ نشانگر پارامترهای جالبی برای تحلیل روند روبه رشد اقتصاد این کشور علیرغم عدم حضور در اتحادیه اروپاست.

نروژ دارای ۱۵ وزارتخانه دولتی است که هرکدام در حیطه تخصصی خود مشغول به نظارت و سیاستگذاری هستند.

مدیریت واحد تولید و تجارت در بخش کشاورزی و صنعت نروژ

از نکات جالب توجه در بخش بندی ساختار دولتی این کشور، وجود وزارت صنعت و تجارت و وزارت زراعت و غذا در این کشور است. بررسی شرح وظایف ماهیتی این وزارتخانه ها نشان می دهد که از سیاست و الگوی واحد تولید و تجارت بهره می برند.

بر این اساس تجارت در کشور نروژ از ساختار تولیدی آن جدا نبوده و برنامه ریزی ها و تصمیم گیری های تجاری در این کشور در هر کدام از وزارتخانه های تولیدی انجام می شود؛ ساختاری که باعث بهبود و ثبات اقتصادی نروژ شده است.

وزارت صنعت و تجارت نروژ با قبول مسئولیت تولید و تجارت صنعتی، در تلاش برای ایجاد حداکثر ارزش اقتصادی برای این کشور است و چارچوب های حمایتی برای اقتصاد صنعتی این کشور حرکت می کند.

تجارت محصولات کشاورزی در اختیار وزارت زراعت و غذای نروژ

اما از نکات قابل توجه اقتصاد نروژ، استقلال وزارت زراعت و غذا با توجه به وظیفه ذاتی خود در تامین غذای پایدار برای شهروندان نروژی است. این وزارتخانه از طریق تولید، مدیریت بازار و و تهیه دستورالعمل های تجاری بخش کشاورزی در این زمینه فعالیت می کند.

این موضوع باعث شده است تا مسئولین وزارت زراعت و غذای نروژ درصدد همکاری با سایر کشورها برای تامین مواد غذایی خود باشند و با اتحادیه اروپا برای تامین مواد غذایی به توافق برسند.

محصولات مهم تولیدی نروژ در بخش کشاورزی شامل گندم، جو، ماهی و گوشت است.

منابع:

وزارت زراعت و غذای نروژ

وزارت صنعت و تجارت نروژ

وزارت امور خارجه ایران

اتحادیه اروپا



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.