۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۳۷۹۸ ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷ دسته: کشاورزی، مدیریت واحد کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

خودکفایی ۸۰ درصدی در تولید محصولات اساسی، یکی از موفقیت های مهم بخش کشاورزی طی سال های اخیر بوده است. اجرای کامل قانون تمرکز می تواند این موفقیت ها را تکمیل نماید؛ این قانون در حال حاضر به صورت کامل اجرایی نمی شود.

به گزارش مسیر اقتصاد در حالیکه تولید محصولات کشاورزی در سال ۹۲ حدود ۹۷ میلیون تن بود، حمایت های هوشمندانه و موثر وزارت جهاد کشاورزی باعث شد سطح تولیدات محصولات کشاورزی به ۱۱۸ میلیون تن در سال ۱۳۹۵ برسد.

در همین راستا عباس کشاورز ۱۱ دی ماه در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: رشد بخش کشاورزی در چهار سال گذشته به طور مستمر مثبت و در سال گذشته ۵.۷ درصد بوده که این رشد نشان دهنده پایداری کشاورزی است.

خودکفایی ۸۰ درصدی در تولید محصولات اساسی

از پروژه های وزارت کشاورزی در اقتصاد مقاومتی، برنامه ریزی برای تولید محصولات اساسی بوده است. در ابلاغیه پروژه مذکور بر تولید محصولاتی چون گندم، شلتوک، دانه های روغنی، سیب زمینی، حبوبات، پنبه، شیرخام، گوشت قرمز، گوشت طیور، تخم مرغ، چغندرقند، جو و ذرت دانه ای تاکید ویژه ای شده است.

پروژه اقتصاد مقاومتی سال ۱۳۹۵ پروژه اقتصاد مقاومتی سال ۱۳۹۶
افزایش ضریب خودکفایی محصولات راهبردی اساسی شامل:
۱-گندم ۱۱۸۰۰ هزار تن، ۲-شلتوک ۲۹۴۹ هزار تن
۳-دانه های روغنی ۴۹۷ هزار تن، ۴-سیب زمینی ۵.۰۶ هزار تن
۵-حبوبات ۷۰۰هزار تن، ۶-پنبه ۲۰۶ هزار تن
۷-شیرخام ۹۶۵۲ هزار تن، ۸-گوشت قرمز ۸۱۹ هزار تن
۹-گوشت طیور ۲۱۷۹ هزارتن، ۱۰-تخم مرغ ۹۵۱ هزارتن
۱۱-چغندرقند ۵۸۳۰ هزارتن، ۱۲-جو۳۱۰۰ هزارتن
۱۳-ذرت دانه ای۲۲۰۰ هزارتن
افزایش ضریب خودکفایی محصولات راهبردی اساسی شامل:
۱-گندم ۱۲۶۰۰ هزار تن، ۲- شلتوک ۲۹۸۴ هزار تن
۳- دانه های روغنی ۶۸۹ هزار تن، ۴-سیب زمینی ۵۱۳۷ هزار تن
۵-حبوبات ۷۱۵ هزار تن، ۶- پنبه ۲۲۴ هزار تن
۷-شیر خام ۱۰۱۸۳ هزار تن، ۸-گوشت قرمز ۸۳۸ هزارتن
۹- گوشت طیور ۲۳۵۵ هزار تن، ۱۰-تخم مرغ ۹۸۷ هزار تن
۱۱-چغندر قند ۶۱۲۶ هزار تن، ۱۲- جو ۳۲۵۴ هزار تن
۱۳- ذرت دانه ای ۲۳۰۰ هزار تن

کشاورز معاون وزیر جهاد کشاورزی در این زمینه گفت: در سال های ۹۰ تا ۹۲ ضریب خودکفایی در محصولات غذایی ۵۵ درصد و ضریب وابستگی ۴۵ درصد بود.

این مقام مسئول در بخش کشاورزی ادامه داد: با اقدامات انجام شده در چهار سال اخیر، ضریب خودکفایی در تولید محصولات غذایی اساسی به ۸۰ درصد رسیده است.

البته بررسی تولید هر کدام از محصولات مورد اشاره در جدول مذکور باید توسط وزارت جهاد کشاورزی به صورت کامل تشریح شده و میزان دستیابی به این حجم از تولید مشخص شود.

اجرای قانون تمرکز عامل مهم در موفقیت های بخش کشاورزی

یکی از عوامل موثر در موفقیت های بخش کشاورزی، وجود قانونی به نام قانون تمرکز وظائف بازرگانی در وزارت کشاورزی است که منجر به مدیریت واحد تولید و تجارت محصولات کشاورزی شده است.

طبق قانون تمرکز وظایف، وزارت جهاد کشاورزی به منظور بهبود شرایط تولیدی محصولات کشاورزی وظیفه تنظیم بازار و مدیریت تجارت محصولات را بر عهده دارد.

تاثیر این قانون بر وضعیت تجاری محصولات کشاورزی، در کاهش تراز تجاری بخش کشاورزی از منفی ۹ میلیارد دلار به منفی ۳ میلیارد دلار کاملا مشخص است.

تکمیل قانون تمرکز با انتقال سازمان حمایت

بررسی ها نشان می دهد که این قانون در حال حاضر به صورت کامل اجرایی نمی شود و ابزارهای کنترل و تنظیم بازار که بتواند هشدارهای موثر را به وزارت جهاد کشاورزی بدهد، همچنان در اختیار این وزارتخانه قرار ندارد.

یکی از این ابزارهای بسیار مهم، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است که طبق شرح وظایف مشخص شده، باید به صورت قانونی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد.

این سازمان همچنان در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد که این موضوع مغایر با قانون تمرکز است؛ عدم اصلاح به موقع ساختارهای متناسب با این قانون، دستیابی به اهداف مذکور در سیاست های ابلاغی  اقتصاد مقاومتی توسط وزارت جهاد کشاورزی را با مشکل مواجه خواهد ساخت.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.