۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۳۷۰۱ ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۴ دسته: انرژی
۱

بررسی ها نشان می دهد که قیمت تمام شده‌ بنزین به ازای هر لیتر حداقل ۲۰۰۰ تومان است؛ این در حالیست که هم‌اکنون قیمت فروش بنزین برای هر لیتر ۱۰۰۰ تومان در نظر گرفته می شود. این اختلاف قیمت را دولت پرداخت می‌کند که تحت عنوان یارانه پنهان شناخته می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد یکشنبه ۱۰ دی ماه در برنامه پایش بحث افزایش قیمت بنزین مطرح و بررسی شد. با توجه به افزایش درآمدی که دولت در لایحه بودجه از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی به ویژه بنزین برای خود در نظر گرفته است، این مسئله در چند هفته اخیر بحث‌های زیادی را با خود به همراه داشته است.

قیمت تمام شده بنزین ۲ هزار تومان است

طبق گفته جعفرپور کارشناس برنامه پایش، در ایران با توجه به قیمت فوب خلیج فارس و مالیات و عوارض و هزینه نگهداری، قیمت تمام شده‌ بنزین حداقل ۲۰۰۰ تومان برای هر لیتر است.

این در حالی است که هم‌اکنون قیمت فروش بنزین برای هر لیتر ۱۰۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. این اختلاف قیمت را دولت پرداخت می‌کند که آن را می‌توان یارانه پنهان بنزین نامید.

اعطای یارانه پنهان به مصرف بنزین برای همه، باعث افزایش مصرف این محصول حیاتی می شود و ضروری است برای جلوگیری از این مسئله، در قیمت گذاری آن تجدیدنظر شود.

با این حال قیمت گذاری بنزین باید به گونه ای انجام شود که به اقشار متوسط و رو به پایین جامعه فشار وارد نکند.

تجربه سهمیه‌بندی و کاهش مصرف بنزین

در کشور تا سال ۸۵ شاهد افزایش رو به رشد مصرف بنزین بوده ایم به طوری که مصرف بنزین، به حدود ۷۵ میلیون لیتر در روز رسید.

اما با اجرای سهمیه‌بندی، میزان مصرف بنزین در کشور کاهش چشم‌گیری داشت و تا حدود ۶۰ میلیون لیتر در روز کاهش یافت. میزان مصرف هر ساله نسبت به سال قبل نیز با کاهش مواجه شد.

اما از سال ۹۰ به بعد با حذف سهیمه‌بندی و تک نرخی کردن بنزین، نه‌تنها میزان مصرف بنزین در کشور مجددا افزایش یافت بلکه شتاب میزان مصرف نیز افزایش شدیدی پیدا کرد.

بنابراین از آنجا که رئیس مجلس شورای اسلامی نیز به سهمیه بندی بنزین به عنوان یک راهکار برای افزایش قیمت و جلوگیری از فشار آن به عموم جامعه اشاره نموده است، می توان این راهکار را در دستور کار قرار داد.

به این منظور تا یک سقف مصرفی، قیمت بنزین بایستی همان ۱۰۰۰ تومان قبلی باشد اما بالاتر از سقف مذکور، مشمول افزایش قیمت شده و به طور مثال ۱۵۰۰ تومان در نظر گرفته شود.

  1. خدا خیر و برکت و سلامت به مجلس و دولت بدهد که بنزین برای سال آینده گران نشد شما خبرنگاران به جای اینکه از مواردی پشتیبانی کنید که به نفع مردم است از همه چیز ایراد می گیرید گران نشدن بنزین باعث افزایش مصرف نمی شود یعنی فکر می کنید مردم می گویند حالا که گران نشد بیاید الکی بریم تو خیابون تاب بخوریم!

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.