۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۳۴۸۸ ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۸ دسته: انرژی کارشناس: سید مرتضی سبحانی
۰

کشورهای شرق آسیای با سرعت زیادی در حال گسترش سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی هستند. در واقع از آنجا که تولید محصولات پتروشیمی از ارزش افزوده بالایی نسبت به خام فروشی برخوردار است، کشورها از این حوزه حمایت نموده و به دنبال توسعه فعالیت های خود در این زمینه اند.

به گزارش مسیر اقتصاد شرکت های پتروشیمی در جهان در حال حرکت به سمت توسعه تولیدات خود هستند. در واقع از آنجا که تولید محصولات پتروشیمی از ارزش افزوده بالایی نسبت به خام فروشی برخوردار است، کشورها از این حوزه حمایت نموده و به دنبال توسعه فعالیت های خود در این زمینه اند.

ال جی و سرمایه گذاری در تولید محصولات پتروشیمی

شرکت ال جی کم (LG Chem) کره جنوبی به تازگی اعلام کرده که در نظر دارد ظرفیت تولید اکریلیک اسید خام و پلیمرهای با جذب بالای خود (super absorbent) در شهر یئوسو را تا نیمه اول سال ۲۰۱۹ میلادی به ترتیب تا ۳۴.۶ و ۲۵ درصد افزایش دهد.

این شرکت قرار است با صرف سرمایه ای برابر معادل ۲۷۹ میلیون دلار، ظرفیت تولید اکریلیک اسید خام و پلیمرهای با جذب بالای خود را به ترتیب تا سقف ۱۸۰ و ۱۰۰ هزار تن در سال افزایش دهد و آن ها را به ترتیب به ۷۰۰ و ۵۰۰ هزار تن در سال برساند.

این طرح توسعه ای با هدف تقویت ادغام عمودی (vertical integration) زنجیره پروپیلن شرکت ال جی کم اجرایی می شود.

اکریلیک اسید خام از پروپیلن و اکسیژن ساخته می شود و ماده خام برای تولید محصولاتی نظیر پلیمر با جذب بالا، انواع رنگ و چسب است.

ال جی تلاش دارد ظرفیت تولید محصولات دارای ارزش افزوده خود در بخش مواد پایه (basic materials) را نیز افزایش دهد.

این شرکت همچنین قصد دارد در سال ۲۰‍۱۸ میلادی میزان تولید الاستومرهای خود در شهر بندری دائسان (Daesan) کره جنوبی را با افزایش بیش از سه برابری از ۹۰ هزار تن فعلی به ۲۹۰ هزار تن در سال افزایش دهد.

پتروشیمی سامسونگ در عربستان سرمایه گذاری می کند

شرکت مهندسی سامسونگ کره جنوبی به تازگی اعلام کرده است که قرارداد بزرگی را با شرکت پتروشیمی متحد جبیل (Jubail United Petrochemical) برای ساخت یک مجتمع تولید اتیلن اکسید- اتیلن گلایکول در عربستان به امضاء رسانده است.

پتروشیمی متحد جبیل یکی از شرکت های زیرمجموعه غول پتروشیمی عربستان، سابک، به شمار می رود. ارزش قرارداد یادشده ۷۰۰ میلیون دلار اعلام شده است.

این پروژه که سالانه ۷۰۰ هزار تن مونو اتیلن گلایکول (MEG) تولید خواهد کرد، در شهر صنعتی جبیل واقع در شرق عربستان سعودی، در ۱۰۰ کیلومتری شمال شهر الدمام، به بهره برداری می رسد. انتظار می رود عملیات ساخت این مجموعه تا سال ۲۰۲۰ تکمیل شود.

شرکت مهندسی سامسونگ یکی از شناخته شده ترین سازندگان مجتمع های تولید اتیلن گلایکول (EG) در جهان است. این شرکت هم اکنون در پروژه های احداث ۱۶ مجتمع از این نوع فعالیت دارد.

این زیرشاخه شرکت سامسونگ ارائه دهنده خدمات مهندسی، ساخت و ساز و مدیریت پروژه (EPC & PM) است و تجربیاتی متفاوتی را در بیش از ۴۰ کشور جهان دارد. خدمات یادشده از طرح ریزی و تامین مالی تا احداث و راه اندازی را شامل می شود.

ظرف ۱۰ سال گذشته شرکت مهندسی سامسونگ تعدادی مجتمع تولید اتیلن گلایکول را در سراسر جهان و در کشورهایی نظیر ایالات متحده، مالزی، تایلند و هند راه اندازی کرده است.

دو برابر شدن ظرفیت تولید اتیلن در هند

 به تازگی بزرگترین تاسیسات کراکر off-gas جهان در مجموعه جامنگر (Jamnagar complex) در هند راه اندازی شده است. به این ترتیب طرح توسعه ای چند میلیارد دلاری این شرکت تکمیل شده و ضمن دو برابر شدن ظرفیت تولید اتیلن ریلاینس، این شرکت در میان پنج تولیدکننده بزرگ پتروشیمی جهان قرار گرفته است.

بر اساس اعلام شرکت ریلاینس، بدین ترتیب جام نگر در ایالت گجرات میزبان بزرگترین پالایشگاه کراکر عملیاتی جهان می‌شود. این شرکت همچنین بزرگترین پالایشگاه نفت منفرد (single location) جهان را در جام نگر با ظرفیت سالانه ۶۰ میلیون تن در اختیار دارد.

راه اندازی مجتمع کراکر یادشده، ظرفیت ترکیبی تولید اتیلن (combined ethylene capacity) شرکت ریلاینس در پنج سایت تولید این شرکت را به حدود چهار میلیون تن در سال رساند.

شرکت ریلاینس در بیانیه ای عنوان کرده است: تاسیسات جدید به عنوان اولین و بزرگترین مجموعه پالایشگاه کراکر دنیا با ظرفیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال درکنار تعدادی مجمتع و تاسیسات پایین دستی دیگر قرار دارد.

پروژه ای که به تازگی به بهره برداری رسید، از مهمترین بخش های طرح توسعه ای ۱۶ میلیارد دلاری این شرکت در جام نگر بود که در راستای راهبرد ریلاینس برای افزایش بهره وری اجرایی شد.

منبع: پلاتس؛ عرب نیوز؛ فرست پست



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.