۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۳۴۲۹ ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۱ دسته: پیشرفت های کشور، دولت و حکمرانی کارشناس: صادق احمدی
۰

بر اساس آمار بانک مرکزی، درصد خانواده‌هایی که از اتومبیل شخصی در سال ۸۶ بهره می‌بردند، ۳۳ درصد بوده است؛ امروز حدود ۵۰ درصد از خانواده‌ها از اتومبیل شخصی استفاده می‌کنند و این نشان دهنده رشد حدود ۵۰ درصدی خانوارهای صاحب خودرو است.

به گزارش مسیر اقتصاد خانواده‌های بیشتری از ایران در طی سال های اخیر از مزیت خودرو بهره برده اند. این گزارش که بر اساس تحلیل اطلاعات و آمار ده ساله اخیر بانک مرکزی است، نشان می‌دهد که در سال ۸۵ کمتر از یک سوم خانواده‌های ایرانی خودرو داشتند اما در حال حاضر حدود نیمی از خانواده‌ها اتومبیل شخصی دارند.

دورانی که بدون ماشین شخصی سر می شد

امروز هر زمان که اراده می‌کنیم دلی به طبیعت بزنیم، به‌راحتی ماشین پارک شده در حیاط یا پارکینگ خانه را برمی‌داریم و با دوستان یا خانواده طبیعت‌گردی می‌کنیم؛ اما دیر سالی نمی‌گذرد که حتی روز سیزده به در نیز باید پشت وانت عمو به طبیعت می‌رفتیم.

آنان که دهه ۶۰ و ۷۰ را تجربه کرده‌اند به‌خوبی به یاد دارند که اگر در شب نیز کسی از خانواده ناخوش می‌شد، معضلی که علاوه بر ناخوشی عضو خانواده وجود داشت پیدا کردن ماشینی در بین همسایه‌ها و یا فامیل نزدیک بود که فرد را به درمانگاه برساند.

این‌ها و مواردی دیگر ازاین‌دست همه مسائلی هستند که امروز آن‌چنان کهنه‌شده‌اند که بسیاری از شهرنشینان امروز ایران با دیدن وسع و امکانات شهری، دیگر حتی بر این موارد تأمل هم نمی‌کنند.

در ايامي نه‌ چندان دور بسيار شاهد صحنه‌هایی از تردد اعضاء يك خانواده‌ها شامل پدر، همسر و دو فرزند خود بر روي يك موتور در خیابان‌ها بوديم اما امروز جايگزين آن تصاوير پرخطر، تصوير خانواده‌هايي است كه در خودروی پراید یا پژوی خود در آخر هر هفته راهي سفر می‌شوند.

نقش خودرو در رفاه عمومی

اتومبیل شخصی ازجمله مواردی است که معمولاً در کشورهای مختلف کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در زمان تبلیغات به آن اشاره می‌کنند؛ رساندن خانواده‌ها به سطحی که حداقل یک خانه و یک دستگاه خودرو داشته باشند، از شعارهای معمول رفاه عمومی در کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه جهان است.

تغییر وضعیت خودرو در ایران

بررسی‌های مسیر اقتصاد از روند دارایی خودرو برای خانواده‌ی ایرانی بر اساس آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد در ده سال گذشته، خانواده‌هایی که به اتومبیل شخصی دسترسی دارند ۵۰ درصد افزایش‌یافته است.

این آمارها بیانگر آن است که درصد خانواده‌هایی که از امکان اتومبیل شخصی در سال ۸۶ بهره می‌بردند، ۳۳ درصد بوده است که بر اساس همین آمار، امروز حدود ۵۰ درصد از خانواده‌ها از اتومبیل شخصی استفاده می‌کنند و این نشان دهنده رشد ۵۰ درصدی خانوارهای صاحب خودرو است که در نمودار زیر نمایش داده شده است:

بر اساس آخرين آمار جهاني، در بين کشورهاي خاورميانه از نظر شاخص سرانه خودرو، ایران ۲۲۲ خودرو در هزار نفر است و ترکيه نيز پايين‌تر از ايران با سرانه ۱۵۴ دستگاه قرارگرفته است.

همچنین در سال ۱۳۵۵ به ازاي هر ۲۰۲ نفر تنها يك خودرو در كشور موجود بوده است؛ یعنی تعداد خودروي موجود در كشور به ازاي هر هزار نفر فقط ۵ دستگاه بوده كه اين نسبت در سال ۱۳۷۵ با افزایش شدید جمعیتی دهه ۶۰ به تعداد يك دستگاه به ازاي هر ۴۸۳ نفر يا دو دستگاه به ازاي هر هزار نفر رسيد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.