۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۳۲۰۸ ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای
۰

روسیه و ازبکستان توافقی جدید و جامع برای همکاری در حوزه انرژی هسته ای منعقد کرده اند که بر اساس آن، کشور روسیه چند نیروگاه هسته ای برای ازبکستان خواهد ساخت.

به گزارش مسیر اقتصاد کشورهای روسیه و ازبکستان به تازگی قراردادی را در زمینه همکاری در حوزه انرژی هسته ای با یکدیگر منعقد کرده اند.

بر اساس این قرارداد که بین شرکت روس اتم از کشور روسیه و دولت ازبکستان منعقد شده است، در سال های آتی دو کشور در زمینه های مختلفی از حوزه انرژی هسته ای با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

الکسی لیکاچیوف مدیر اجرایی شرکت روس اتم و نودیر اوتاجونوف معاون نخست وزیر ازبکستان این قرارداد را در روز شنبه هفته جاری منعقد نموده اند.

بر اساس بیانیه ای که شرکت روس اتم در مورد این قرارداد منتشر کرده است، این قرارداد بخش های مختلفی از جمله ساخت نیروگاه هسته ای، توسعه زیرساخت های لازم، آموزش دانشمندان ازبکستانی و همچنین تعمیر و نگهداری از نیروگاه های هسته ای ساخته شده را شامل می شود.

علاوه بر این روس اتم اعلام کرده است یافتن و استخراج اورانیوم در داخل ازبکستان، مدیریت پسماندهای اورانیومی و تولید رادیو داروها از سوی این شرکت نیز بخشی از این قرارداد دوجانیه بین روسیه و ازبکستان است.

بر اساس این توافق مراحل ساخت اولین نیروگاه هسته ای کشور ازبکستان از سوی شرکت روس اتم در اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی آغاز خواهد شد.

پیش از این نیز دو کشور روسیه و ازبکستان توافقاتی را در زمینه همکاری در حوزه انرژی هسته ای منعقد کرده بودند که بر اساس آن ها دو کشور توانسته اند توافقی جامع را در این زمینه منعقد نمایند.

منبع: اویل پرایس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.