۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۳۲۰۰ ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۴ دسته: انرژی
۰

روسیه نیز مانند چین به روش های مخفیانه اقدام به صادرات نفت به کره شمالی نموده است. به این ترتیب عملا تحریم صادرات نفت به کره شمالی که در سازمان ملل تصویب شده است، بی اثر شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد هفته گذشته به پیشنهاد کشور آمریکا تحریم های متعددی در شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی به تصویب رسید.

یکی از مهم ترین این تحریم ها ممنوعیت صادرات نفت به کره شمالی بود که در صورت اجرایی شدن می تواند اثرات قابل توجهی بر اقتصاد کشور کره شمالی بگذارد؛ چراکه این کشور بخش زیادی از انرژی مورد نیاز داخلی را از طریق واردات نفت تأمین می کند.

کشورهای روسیه و چین که به عنوان پشتوانه های کره شمالی محسوب می شوند نیز در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب این تحریم ها رأی دادند.

این دو کشور همواره بر ضرورت حل و فصل دیپلماتیک و به دور از جنگ بحران کره شمالی تأکید داشته اند و از آمریکا درخواست کرده اند از انجام اقدامات خودسرانه و یکجانبه خودداری کند.

با اینحال بر اساس گزارشات موجود از زمان وضع تحریم صادرات نفت به کره شمالی چین و روسیه به روش های متعددی به این کشور نفت صادر کرده اند.

پیش از این اخباری مبنی بر صادرات مخفیانه نفت از سوی کشتی های چینی به کره شمالی گزارش شده بود و اکنون نیز منابع آگاه از ارسال محموله های نفتی روسیه برای کره شمالی خبر داده اند.

بر اساس گزارشات کشتی های حامل نفت روسیه نیز از روش مشابه چین یعنی انتقال نفت از کشتی به کشتی در دریا استفاده کرده اند که امکان رصد و اثبات آن بسیار دشوار است.

روسیه دومین صادرکننده بزرگ نفت خام و محصولات فرآوری شده از آن در بین تمامی کشورهای جهان است و به راحتی می تواند تمامی نیاز کره شمالی به نفت و دیگر سوخت های فسیلی را تأمین نماید.

از این رو چنانچه روسیه تصمیم بگیرد از روش های مخفیانه نفت مورد نیاز کره شمالی را تأمین کند، در عمل تحریم های وضع شده در سازمان ملل علیه این کشور اثرگذاری خود را از دست خواهد داد.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.