۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۳۱۰۸ ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

بعد از اقدام پاکستان به جایگزینی یوآن با دلار در تجارت دوجانبه خود با چین، کشور آمریکا در واکنشی سریع به این کشور هشدار داده است که نباید به پایگاهی امن برای تروریست ها تبدیل شود. این هشدار اگرچه غیرمرتبط با اقدامات پاکستان بوده اما تحلیلگران معتقدند ریشه آن در حرکات اخیر این کشور است.

به گزارش مسیر اقتصاد اخیرا دولت آمریکا معاون اول خود (مایک پنس) را در یک سفری که غافلگیر کننده توصیف شده است، به افغانستان فرستاده و از این طریق به پاکستان در مورد اینکه تبدیل به پایگاهی امن برای طالبان و سایر سازمان های تروریستی شود، هشدار داده است.

سخت ترین هشدار آمریکا به پاکستان در ۱۶ سال اخیر

روزنامه پاکستانی داون به طور مفصل در گزارشی به هشدار آمریکا به پاکستان پرداخته است و اعلام کرده که از آغاز جنگ افغانستان (۱۶ سال پیش) تا کنون، این هشدار از سخت ترین هشدارهای آمریکا به پاکستان بوده است که نشان دهنده خشم آمریکا نسبت به پاکستان است.

آمریکا در این هشدار خود به پاکستان اعلام کرده است که پاکستان باید در نظر داشته باشد که از ارتباط با آمریکا منافع فراوانی را می برد و در صورتی که به پناهگاهی امن برای تروریست ها و طالبان تبدیل شود، این فرصت ها را از دست خواهد داد.

آمریکا همچنین اعلام کرده است که تاکنون برای مبارزه با طالبان و تروریست ها بیش از یک تریلیون دلار خرج کرده است و بیش از ۲۳۰۰ سربازش در این مبارزه کشته شده اند.

همزمانی هشدار آمریکا به پاکستان با طرح جایگزین یوآن با دلار

سؤال جالبی که پیش می آید این است که آیا این هشدار آمریکا به پاکستان، به طور تصادفی در زمانی اتفاق افتاده که پاکستان اعلام کرده است که در حال بررسی جایگزینی یوآن چین به جای دلار در تجارت دوجانبه با چین است؟

آیا آمریکا به دنبال جلوگیری از حذف دلار توسط پاکستان و پیوستن این کشور به پروژه جاده ابریشم است؟

در نوزدهم دسامبر و چند روز پیش از سفر مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا به پاکستان، خبرگزاری رویترز در گزارشی جالبی اعلام کرده بود که پاکستان در حال بررسی طرحی جهت استفاده از یوآن به جای دلار در تجارت با چین است.

دلار ابزار دخالت آمریکا در خاورمیانه

از این اتفاقات می توان نتیجه گرفت که علاقه پاکستان به استفاده از یوآن به جای دلار، پیوستن به پروژه جاده ابریشم چین و همکاری در کریدور اقتصادی چین-پاکستان باعث نگرانی شدید آمریکا شده است. از طرفی قدرت فزاینده اقتصادی چین به چالشی بزرگ برای آمریکا تبدیل شده است.

ایالات متحده از طالبان و سایر سازمان های تروریستی به عنوان یک فرصت جهت ترساندن پاکستان جهت صرف نظر کردن از جایگزینی یوآن به جای دلار استفاده می کند. چراکه بدون غلبه دلار بر چشم انداز اقتصادی خاورمیانه، آمریکا نمی تواند سیاست های خود را به پاکستان تحمیل کند.

تصمیم قاطع پاکستان جهت حذف دلار

حال سؤال این است که آیا پاکستان در حال برنامه ریزی برای جایگزین نمودن یوآن به جای دلار آمریکا است؟ جواب بله است و در نهایت نیز این اتفاق خواهد افتاد.

از طرفی پیوستن پاکستان به پروژه جاده ابریشم چین نیز شاید بتواند راهکاری برای خلاص شدن از فسادهای دولتی، برقراری صلح با هند و سایر اتفاقات مهم باشد.

این قبیل رفتارهای آمریکا نشان دهنده اهمیت بالای دلار برای این کشور است. آمریکا از طریق دلار هزینه جنگ های چندین تریلیون دلاری خود در خاورمیانه را تأمین مالی می کند. همچنین با استفاده از نظام مالی وابسته به سیستم دلاری اختیارات فراوانی را در عصه اقتصاد بین الملل بدست آورده است. لذا پرواضح است که مقابله کشورها با این ابزار آمریکا، تبعاتی برای آنها به همراه دارد که البته قابل مدیریت است.

منبع: گلوبال ریسرچ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.