۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۱۹۱۹ ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

وزیر کشور پاکستان گفت: دولت پاکستان در حال بررسی پیشنهاد استفاده از یوآن به جای دلار در تجارت دوجانبه با چین است.

به گزارش مسیر اقتصاد به گفته احسن اقبال وزیر کشور پاکستان، دولت پاکستان در حال بررسی پیشنهاد شروع استفاده از یوآن در مبادلات با چین است.

وزیر کشور بعد از راه اندازی رسمی برنامه بلندمدت کریدور اقتصادی چین- پاکستان به رسانه ها گفت: ما در حال بررسی استفاده از یوآن به جای دلار آمریکا برای تجارت میان دو کشور هستیم.

به گفته احسن اقبال، استفاده از یوآن در تبادلات میان دو کشور تضادی با خواسته های پاکستان ندارد و تأمین کننده منافع نیز است.

تجارت دوجانبه میان پاکستان و چین در سال ۲۰۱۵ – ۲۰۱۶ میزان ۱۳.۸ میلیارد دلار بوده است. این میزان در حالی محقق شده است که ۱۰ سال از امضاء توافقنامه تجارت دوجانبه میان دو کشور می گذرد.

همچنین دو طرف توافق نموده اند که سیستم اعتباری بین المللی و خدمات مالی را میان خود ایجاد کرده و توسعه دهند. مقرر شده تا پیمان پولی دوجانبه منعقد شده و سیستم پرداخت و تسویه دوجانبه میان خود را نیز راه اندازی کنند.

چین و پاکستان در دسامبر ۲۰۱۱ اقدام به انعقاد پیمان پولی دوجانبه به ارزش ۱.۵۸ میلیارد دلار کرده اند. هدف از این پیمان افزایش استفاده از ارزهای ملی خود به جای دلار جهت تسهیل و تقویت روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه بوده است.

در اوایل سال جاری نیز چین موافقت نمود تا ۵۷ میلیارد دلار در پاکستان سرمایه گذاری کند تا پروژه کریدور اقتصادی چین- پاکستان راکه بخشی از پروژه جاده ابریشم است را طراحی نماید.

منبع: راشاتودی و داون



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.