۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۲۸۰۳ ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۱ دسته: پول و بانک
۰

پول های الکترونیکی حاضر در بازار همچون بیت کوین هیچ پشتوانه معتبری ندارند و این مسئله می تواند در بلندمدت در کنار رواج پول های الکترونیکی با پشتوانه موجب تضعیف استقبال مردم به آن ها گردد.

به گزارش مسیر اقتصاد بدون شک سال ۲۰۱۷ میلادی سالی ویژه برای پول های الکترونیکی بوده است. در این سال به دلیل استقبال گسترده مردم قیمت بسیاری از پول های الکترونیکی و در صدر آن ها بیت کوین افزایش چشمگیری را تجربه کرد و علاوه بر این تعداد قابل توجهی پول الکترونیکی جدید با شرایط و ویژگی های مختلف روانه بازارهای جهانی شدند.

در ابتدا خرید و فروش پول های الکترونیکی تنها در بین بخش های خاصی از مردم و کسب و کار ها رواج پیدا کرده بود اما امروزه به دلیل گسترش مفهوم آن در بین تمامی اقشار جامعه، بخش قابل توجهی از مردم به خرید پول های الکترونیکی روی آورده اند.

نگهداری از دارایی ها و استفاده ایمن در تبادلات خارجی هدف از خرید پول الکترونیکی

به طور طبیعی هدف مردم از خرید پول های الکترونیکی از یک سو نگهداری مطمئن و همراه با سوددهی از منابع مالی و همچنین فراهم شدن شرایط برای انجام تبادلات مالی داخلی و خارجی بوده است.

در واقع در شرایط کنونی پول های الکترونیکی توانسته اند جایگاهی در خرید و فروش های روزمره مردم پیدا نمایند و بخشی از بازار تبادلات مالی را به خود اختصاص دهند.

پشتوانه اطمینان مردم به پول های الکترونیکی چیست؟

مهم ترین و معتبر ترین پول الکترونیکی در حال حاضر بیت کوین است که توانسته است سهم قابل توجهی از بازار پول های الکترونیکی در جهان را به خود اختصاص دهد.

این پول الکترونیکی از طریق عملیات های رایانه و به اصلاح معدن کاری یارانه ای به دست می آید اما در عمل هیچ پشتوانه ای ندارد. دارندگان بیت کوین تنها می توانند از آن در خرید و فروش محصولات استفاده کنند و یا آن را به متقاضیان خرید که افراد دیگر هستند به فروش برسانند.

بیت کوین هیچ پشتوانه ای ندارد

در نتیجه می توان گفت بیت کوین و دیگر پول های الکترونیکی شبیه به آن در عمل هیچ پشتوانه ای جز «اعتماد» و «عملکرد مناسب در گذشته» ندارند.

نداشتن پشتوانه قابل توجه یکی از ویژگی های منفی پول های الکترونیکی رایج همچون بیت کوین است که موجب شده بسیاری از کارشناسان اقتصادی به آینده بازار آن ها خوشبین نباشند.

رواج گسترده پول های الکترونیکی با پشتوانه

توجه فعالین بازار پول های الکترونیکی به مسئله مهم پشتوانه سازی برای آن ها موجب شد در سال جاری میلادی پول های الکترونیکی متعددی با پشتوانه های مختلف روانه بازارهای جهانی شوند و هرکدام برای خود سهمی به دست آورند.

نفت، طلا و بسیاری از کالاهای دیگر تا به حال به عنوان پشتوانه پول های الکترونیکی مطرح شده اند و کارشناسان معتقدند پول های الکترونیکی بدون پشتوانه همچون بیت کوین در آینده نزدیک در رقابت با پول هایی که پشتوانه ای مطمئن مانند طلا دارند، عقب خواهند ماند.

«یک گرم» پول الکترونیکی با پشتوانه طلا امارات

یکی از مهم ترین پول های الکترونیکی که با پشتوانه طلا در سال جاری میلادی راه اندازی شده است، «یک گرم» نام دارد که از سوی یکی از موسسه مالی اماراتی راه اندازی شده است.

هر واحد از این پول الکترونیکی معادل یک گرم طلا ارزش دارد و هر زمان که دارندگان آن بخواهند می توانند در قبال تحویل آن یک گرم طلا و یا معادل آن پول رسمی کشور امارات دریافت نمایند.

توسعه دهندگان این پول الکترونیکی به مشتریان خود اطمینان داده اند به ازای هر واحد پولی که منتشر می کنند، یک گرم طلا به شکل فیزیکی ذخیره می کنند تا در زمان نیاز آن را به خریداران یک گرم تحویل دهند.

در حال حاضر یک گرم تنها در کشور امارات مورد استفاده قرار گرفته است و توسعه دهندگان آن در حال رفع مشکلات و نقص های احتمالی هستند. به طور خاص در بازار مستغلات کشور امارات به طور گسترده از پول الکترونیکی یک گرم استفاده می شود.

استفاده از این واحد پولی در بخش مستغلات نتایج مطلبی به همراه داشته است و از این رو توسعه دهندگان آن در حال فراهم کردن شرایط برای گسترش بازارهای خود هستند.

منبع: دیلی اکونومیست



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.