۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۲۶۳۱ ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱ دسته: مسکن
۰

یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه راه‌حل عقلانی برای حل معضل مسکن است، گفت: اولین نیاز برای وضع مالیات بر خانه‌های خالی این است که سامانه جامع املاک راه‌اندازی شود اما هنوز این کار انجام نشده است.

به گزارش مسیر اقتصاد فردین یزدانی کارشناس اقتصاد مسکن ۴ دی ۹۶ با اشاره به ظرفیت خانه‌های خالی از سکنه برای اقتصاد و بخش مسکن کشور،‌ اظهار کرد:‌ این خانه‌ها همچنان در بازار مسکن وجود دارند و حاصل تخصیص سرمایه بد در بازار هستند[۱].

وی تصریح کرد: در واقع تخصیص سرمایه در بازار ساخت‌وساز مسکن متوسط و کم‌درآمد به‌ خوبی صورت نگرفته است.

منابع حاصل از مالیات خانه‌های خالی برای کمک به مسکن اقشار کم‌درآمد کشور

یزدانی با اشاره به راهکارهای استفاده از ظرفیت خانه‌های خالی گفت: یکی از ابزارهای مؤثر و مناسب در این بخش، وضع مالیات بر خانه‌های خالی از سکنه است.

کارشناس اقتصاد مسکن دریافت مالیات از این خانه‌ها را در گروی وجود یک سامانه جامع دانست و گفت: اولین نیاز برای وضع مالیات بر خانه‌های خالی این است که سامانه جامع املاک راه‌اندازی شود اما هنوز این کار انجام نشده است.

یزدانی اخذ مالیات از مالکان خانه‌های خالی از سکنه را یک راه‌حل عقلانی برای رفع مشکل مسکن در کشور دانست و افزود: دولت می‌تواند از منابع حاصل از این کار برای کمک به مسکن اقشار کم‌درآمد استفاده کند.

عرضه خانه‌های خالی منجر به کاهش نرخ اجاره‌بها

لازم به ذکر است بنا بر گفته وزیر راه و شهرسازی حدود ۲.۵  میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در سراسر کشور وجود دارد که ارزش آن‌ها حدود ۲۵۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

افزایش نرخ اجاره‌بها به یکی از معضلات جدی خانوارهای اجاره‌نشین در طول سالیان اخیر مبدل شده، پدیده‌ای که در ماه‌های گذشته به صورتی ملموس‌تر مشاهده شد است؛ به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، یکی از عوامل اصلی افزایش نامتعارف نرخ اجاره‌بها به محدودیت‌های موجود در عرضه مسکن معطوف می‌شود.

در صورت قرار گرفتن در مدار عرضه، این تعداد از خانه‌های خالی در کشور به‌طور یقین در کاهش نرخ اجاره‌بها بی‌تأثیر نخواهد بود.

گفتنی است با این‌ وجود حدوداً ۲ سال از تصویب ماده ۵۴ مکرر قانون اصلاح مالیات‌های مستقیم در مجلس شورای اسلامی می‌گذرد که در آن مقرر شد واحدهای مسکونی واقع در شهرهایی با جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان (موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر این قانون) به‌عنوان واحد خالی شناسایی می‌شوند، از سال دوم به بعد مشمول مالیات بر اجاره شوند.

هرچند مبلغ مالیاتی که برای خانه‌های خالی در این قانون در نظر گرفته شده پایین است و باید افزایش یابد تا قانون اثرگذار شود، اما تاکنون پیش‌زمینه اجرای این قانون که راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان بوده نیز راه‌اندازی نشده است.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری تسنیم کد خبر: ۱۶۱۱۲۱۱



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.