۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۲۳۰۷ ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

طی دو سال گذشته، تعداد کشورهایی که از یوآن در بیش از ۱۰ درصد پرداخت‌هایشان با چین یا هنگ کنگ استفاده می‌کنند به میزان ۷ کشور افزایش یافته و مجموع این کشورها را به ۵۷ کشور رسانده است. در حال حاضر ۱۰۱ کشور از یوآن به عنوان ارز تجاری استفاده می‌کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد چین در آخرین اقدام خود جهت استفاده از یوآن به عنوان ارز بین المللی اقدام به انعقاد پیمان پولی دوجانبه با بانک مرکزی اروپا کرده است. این پیمان پولی نقطه عطفی در بین المللی شدن یوآن است؛ چراکه میان دو بانک مرکزی بزرگ جهان منعقد شده است.

مبلغ این پیمان پولی دوجانبه ۳۵۰ میلیارد یوآن (معادل ۵۷ میلیارد دلار) است و با هدف تسهیل مبادلات تجاری میان منطقه یورو و چین منعقد شده است. این پیمان سومین پیمان پولی بزرگ چین بعد از پیمان پولی دوجانبه با هنگ کنگ و کره جنوبی است.

رشد تجارت چین و اروپا و ثبات بازارهای مالی با پیمان پولی دوجانبه

بانک مرکزی اروپا در بیانیه‌ای انعقاد این پیمان پولی را راهکاری جهت رشد سریع تجارت دوجانبه و سرمایه‌گذاری میان منطقه یورو و چین و تضمینی جهت ثبات‌دهی به بازارهای مالی قلمداد کرده است. این پیمان پولی اهمیت بالایی دارد و نشان دهنده رشد روزافزون تجارت چین و اروپا است.

در حال حاضر کشورهایی از قبیل پاکستان نیز همانند سایر کشورهای بزرگ جهان در حال بررسی پیشنهاد استفاده از یوآن در تجارت با چین هستند.

سرعت بالای جایگزینی یوآن با دلار

تحقیقات انجام شده توسط یک سایت خبری پاکستانی نشان می‌دهد که یوآن به سرعت در حال جایگزینی با دلار آمریکا به عنوان یک ارز بین المللی است و استقبال کشورهای متعدد نیز از تلاش‌های چین جهت بین المللی کردن یوآن، حمایت می‌کند.

این یک ادعای خالی(پوچ) نیست، چراکه یوآن چین توسط طلا پیشتیبانی می‌شود و کشورهای جهان را تشویق به انعقاد پیمان پولی دوجانبه با چین جهت جایگزین نمودن یوآن با دلار نموده است.

استفاده ۵۷ کشور از یوآن در بیش از ۱۰ درصد پرداخت‌هایشان

طی دو سال گذشته، تعداد کشورهایی که از یوآن در بیش از ۱۰ درصد پرداخت‌هایشان با چین یا هنگ کنگ استفاده می‌کنند به میزان ۷ کشور افزایش یافته و مجموع این کشورها را به ۵۷ کشور رسانده است. در حال حاضر ۱۰۱ کشور از یوآن به عنوان ارز تجاری استفاده می‌کنند.

تخمین‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که میزان معاملات نفتی یوآنی (بدون استفاده از سیستم دلاری) در حال حاضر به ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

رشد ۱۰ درصدی استفاده از یوآن

طبق داده‌های سوئیفت، در سپتامبر ۲۰۱۷ یوآن توانسته است ۲.۰۳ درصد از پرداخت‌های جهانی را به خود اختصاص دهد. این میزان در ماه آگوست ۱.۸۶ درصد بوده است. این نشان می‌دهد که ارزش پرداخت‌های جهانی بوسیله یوآن در ماه سپتامبر ۱۰ درصد رشد داشته است که بسیار بالاتر از میانگین رشد ۰.۹۳ درصدی سایر ارزهاست.

منبع: پاکستان آبزرور



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.