۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۱۹۷۴ ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

چین از مدت ها پیش به دنبال راه اندازی قراردادهای آتی نفت مبتنی بر یوآن بوده است. این کشور در این زمینه توانسته آزمایش‌های لازم جهت راه اندازی قرارداد آتی را با موفقیت انجام دهد. سیستم یوآنی مبادلات نفت به دلیل مزایایی که دارد رقیب جدی برای سیستم پترودلاری خواهد بود و تحلیلگران معتقدند کریسمس زمانی مناسب برای آغاز به کار آن است.

به گزارش مسیر اقتصاد چین پنجاه‌مین دور از آزمایش قراردادهای آتی نفتی مبتنی بر یوآن را با موفقیت به انجام رسانده است. این کشور ممکن است تا پایان سال جاری به طور رسمی قراردادهای مذکور جهت معاملات نفت را راه اندازی نماید.

چین با راه اندازی قراردادهای آتی معاملات نفت مبتنی بر یوآن، در تلاش است سیستم پترودلاری خرید و فروش نفت را به چالش بکشاند.

هفته گذشته نیز بورس بین المللی انرژی شانگهای اعلام کرد که این سیستم، پس از انجام اقدامات آزمایشی برای معاملات آتی با ارز چین، تمام الزامات لازم را رعایت کرده است.

یوآن کووی معامله‌گر چینی به بلومبرگ گفته است که راه اندازی رسمی قراردادهای معاملات نفت یوآنی در طول کریسمس مناسب خواهد، چراکه بازار(های) غربی آرام هستند و در روزهای نخست به بورس اوراق بهادار شانگهای و سرمایه‌گذاران اجازه خواهد داد که خود را با شرایط تطبیق دهند.

ظرفیت بالای قراردادهای آتی مبادلات یوآنی نف

طبق گفته وانگ شیائو تحلیلگر نفتی، صنعت نفت چین می‌خواهد یک ابزار محلی واسطه‌گری مالی را ایجاد کند، در حالی که سرمایه‌گذاران نهادی به قراردادهای آتی معاملات نفت بورس شانگهای به عنوان یک محصول مهم در پرتفوی خود نگاه می‌کنند.

به عقیده وانگ، نفت شانگهای اولین محصول چینی خواهد بود که به سرمایه‌گذاران خارجی اجازه خواهد داد تا به طور مستقیم به تجارت بپردازند و این مشارکت قطعا ظرفیت و جلوه بالایی خواهد داشت.

چین به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده انرژی علاقه‌مند به داشتن قراردادهای آتی نفت یوآنی است. این کشور به دنبال معرفی شاخص نفتی مخصوص خود است که رقیب برنت یا تگزاس غربی باشد.

کارشناسان معتقدند که مقامات چینی باید ابتدا تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بزرگ نفت را متقاعد کنند که از یوآن استفاده کنند و در بورس شانگهای سرمایه‌گذاری نمایند.

چین به دنبال بین المللی کردن یوآن در تجارت جهانی

دولت چین (از مدت‌ها پیش) اعلام کرده است که قصد دارد یک قرارداد معاملات آتی نفت یوآنی را طراحی و راه اندازی کند که امکان تبدیل به طلا را نیز دارد. این قرارداد شرکای تجاری چین را قادر می‌سازد تا پرداخت‌های خود را با طلا انجام دهند یا طلا را به یوآن تبدیل کنند.

در این نوع قراردادها ضرورتی ندارد تا معامله‌کنندگان پول‌شان را به دارایی‌های چینی نگه‌داری کنند یا آن را به دلار تبدیل نمایند.

تحلیل‌گران می‌گویند که ظرفیت حاصل از قرارداهای آتی یوآنی معاملات نفت، به کشور چین کمک خواهد کرد تا یوآن خود را بین المللی کند. همچنین چین قصد دارد یوآن را به عنوان ارز رایج مبادلات بین المللی قرار دهد.

منبع: راشاتودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.