۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۱۵۷۸ ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳ دسته: تجارت دوجانبه، تجارت و دیپلماسی، سازمان تجارت جهانی
۰

اقدامات اخیر آمریکا در زمینه عدم پیروی از قواعد سازمان تجارت جهانی و کارشکنی در دستیابی به توافق، در نهایت به انحلال این سازمان منجر خواهد شد. تحلیلگران معتقدند تجارت دوجانبه و توافقنامه های مرتبط با آن در آینده ای نزدیک جایگزین WTO خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد هفته گذشته اجلاس سازمان تجارت جهانی در کشور آرژانتین برگزار شد. در این نشست به دلیل عدم تفاهم کشورها و به طور خاص کارشکنی های آمریکا هیچ توافقی صورت نگرفت و عملا اجلاس بدون دستاور به پایان رسید.

پاسخ دبیر سازمان تجارت جهانی به این سئوال که دستاورد های این اجلاس چه بود، به خوبی شکست این سازمان در دستیابی به اهداف خود را نشان می دهد؛ روبرتو آزِوِدو به خبرنگاران گفت: «به هیچ دستاوردی نرسیدیم»

در این اجلاس نماینده تجاری کشورآمریکا انتقادات گسترده ای از ساختار سازمان تجارت جهانی مطرح کرد. پیش از این نیز دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده بود تمایل چندانی به پیروی از نظام سازمان تجارت جهانی ندارد و عملکرد سازمان تجارت جهانی را فاجعه بار توصیف کرده بود.

کشور آمریکا در طول سال جاری بارها قوانینی را بدون ملاحظه قواعد سازمان تجارت جهانی وضع نموده است که آخرین آن ها قانون اصلاح مالیاتی این کشور است. آمریکا سازوکارهایی را در قانون مالیاتی با هدف توسعه فعالیت شرکت های بین المللی در این کشور به تصویب رسانده که در عمل خلاف قواعد سازمان تجارت جهانی است.

یکی از شعارهای اصلی ترامپ در جریان انتخابات ریاست جمهوری «اول آمریکا» بود که از نظر او مخالف با پیروی این کشور از قوانین سازمان تجارت جهانی است.

اندره ساپیر، کارشناس یک اتاق فکر سوئیسی با نام بروگل در این خصوص گفت: «سال ۲۰۱۷ شروعی بر پایان نظام تجاری جهانی به رهبری سازمان تجارت جهانی است. دولت آمریکا در حال حاضر هیچ تمایلی به تعامل با کشورهای جهان در قالب یک نظام جهانی ندارد و قصد دارد تبادلات خود را توافقات تجاری دوجانبه توسعه دهد.»

این درحالیست که در طول اجلاس سازمان تجارت جهانی نماینده کشور آمریکا توانست با برخی کشورهای متحد خود یک گروه را تشکیل دهد و توافقاتی را با آن ها به نتیجه برساند. اقدامات آمریکا در عدم پیروی از قواعد سازمان تجارت جهانی و کارشکنی در دستیابی به توافق می تواند در نهایت به فروپاشی این سازمان بینجامد.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.