۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۱۳۸۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹ دسته: تجارت و دیپلماسی، سازمان تجارت جهانی
۰

بعد از برگزاری اجلاس ناموفق سازمان تجارت جهانی، کشور هند با صدور بیانیه ای عدم حصول توافق در این نشست به دلیل کارشکنی های آمریکا را شکستی بزرگ برای این سازمان دانست.

به گزارش مسیر اقتصاد در اجلاس اخیر سازمان تجارت جهانی یکی از مهمترین درخواست های نماینده کشور هند جمعبندی و حصول توافق در زمینه اختیارات دولت ها در راستای تأمین امنیت غذایی بود.

با اینحال به دلیل کارشکنی نماینده آمریکا، ۱۶۴ عضو سازمان تجارت جهانی نتوانستند در این خصوص به یک جمعبندی دست یابند و این مسئله بدون حصول توافق باقی ماند.

کشور هند نیز از عدم حصول توافق در خصوص این مسئله مهم ابراز نگرانی کرده است. هند اهمیت زیادی برای نقش دولت در تأمین امنیت غذایی قائل است و پیشنهاد بررسی این مسئله مدتها قبل از سوی هند به سازمان تجارت جهانی ارسال شده است.

در این راستا کشور هند در بیانیه ای عدم حصول توافق در زمینه نقش دولت در تأمین امنیت غذایی با کارشکنی آمریکا را شکستی بزرگ برای سازمان تجارت جهانی دانسته است. در بیانیه هند آمده است این شکست به شدت به اعتبار این سازمان جهانی آسیب وارد کرد.

یکی از دلایل اصلی عدم حصول توافق در این زمینه کارشکنی آمریکا و نارضایتی این کشور در افزایش نقش دولت ها در تأمین امنیت غذایی عنوان شده است.

در حال حاضر کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی تنها می توانند تا ۱۰ درصد قیمت کالاهای کشاورزی به تولیدکنندگان داخلی یارانه بدهند و در خصوص میزان ذخایر استراتژیک نیز با محدودیت هایی مواجه هستند. درحالیکه هند پیشنهاد داده است سقف این حمایت ها برای کشورهای درحال توسعه افزایش یابد.

در بیانیه کشور هند در این خصوص تأکید شده است برای این کشور تأمین امنیت غذایی از اهمیتی ویژه برخوردار است و این کشور افزایش نقش دولت در این حوزه را از الزامات هر نوع توافق تجاری جهانی می داند.

منبع: فایننشال اکسپرس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.