۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۱۳۵۶ ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۱ دسته: تولید
۰

شریعتمداری وزیر صنعت با اشاره به مشکلات مدیریت و مالکیت دولتی در شرکت های خودروساز گفت: دولت باید سهمش را در مدیریت صنعت خودرو به صفر برساند و خصوصی سازی واقعی در این بخش صورت گیرد.

به گزارش مسیر اقتصاد محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز در مراسم افتتاح خط تولید دناپلاس توربو و پژو ۲۰۷ صندوق دار با اشاره به وجود مشکلات مدیریتی و مالکیت دولتی در شرکت های خودروساز و همچنین تحمیل سرمایه‌گذاری غیراقتصادی به کشور گفت: دولت باید سهمش را در مدیریت صنعت خودرو به صفر برساند و خصوصی سازی واقعی در این بخش صورت گیرد.

وی سهم صنعت خودروسازی در GDP کشور را ۳.۵ درصد عنوان کرد و گفت: این رقم در افق ۱۴۰۴ باید به ۴ درصد برسد و در عین حال سهم صنعت خودرو از ارزش افزوده بخش صنعت باید از ۱۸.۸ درصد فعلی به ۲۰ درصد برسد.[۱]

سهام داری چرخه ای از معضلات اصلی خودروسازان کشور

مالکیت در صنایع خودروسازی پیچیده تر از آن است که به نظر می رسد. آن چیزی که به وضوح دیده می شود سایه تصمیمات و اراده دولتی بر مدیریت صنایع خودروسازی است. حل این مسئله نیازمند باز کردن حلقه های سهام داری چرخه ای و واگذاری آن به شرکت های خصوصی است.

نیمی از سهام ایران خودرو در اختیار بخش خصوصی نیست

به عنوان مثال عملا مدیریت ۵۵ درصد از سهام ایران خودرو در اختیار بخش خصوصی قرار ندارد. حدود ۲۶ درصد از سهام شرکت ایران خودرو از طریق سهام داری چرخه ای در اختیار دولت قرار گرفته است. همچنین با در نظر گرفتن سهام شرکت های عمومی غیر دولتی که ۱۵ درصد از سهام ایران خودرو را در اختیار دارند و سهام ۱۴ درصدی سازمان گسترش و نوسازی، مدیریت ۵۵ درصد از سهام ایران خودرو در اختیار بخش خصوصی قرار ندارد.

بیش از ۷۹ درصد سهام سایپا غیرخصوصی است

همچنین بیش از ۴۲ درصد سهام شرکت سایپا متعلق به شرکت هایی است که زیرمجموعه خودش هستند. در شرکت سایپا ۴۲.۲۹ درصد سهام از طریق سهام داری چرخه ای در اختیار خود این شرکت است. علاوه بر این با در نظر گرفتن ۱۷.۳ درصد از سهام شرکت سایپا که مستقیما در اختیار سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قراردارد و ۲۰.۰۱ درصد که در اختیار شرکت های عمومی غیر دولتی است، مجموعا مالکیت ۷۹.۶ درصد از سهام این شرکت در بخش خصوصی قرار ندارد.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری فارس کدخبر:۱۳۹۶۰۹۲۵۰۰۰۶۳۷



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.