۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۰۹۹۱ ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱ دسته: دولت و حکمرانی، سازمان های پیشرفت کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

برنامه توسعه کشور فیلیپین که توسط سازمان پیشرفت نیدا و با همکاری و مشارکت سازمان های دولتی و نهادهای تخصصی تدوین شده، با امضای رئیس جمهور این کشور در سال جاری ابلاغ شده است. این برنامه در ۲۱ فصل امور مربوط به توسعه این کشور در بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی را تشریح کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد سازمان پیشرفت نیدا مهم ترین نهاد برنامه ریزی اقتصادی و اجتماعی در سطح کشور فیلیپین است که با هدف تجزیه و تحلیل شرایط کلان اقتصادی و اجتماعی این کشور و ارائه سیاست‌های توسعه‌ای در حال فعالیت است.

سیاست های تدوین شده توسط این سازمان به سیاست گذاران در کنگره و نهادهای اجرایی دولت ارائه می شود.

اهداف سازمان پیشرفت نیدا در ادامه مورد بررسی قرار گرفته است:

افزایش رشد اقتصادی و ایجاد شغل: این هدف از طریق تمرکز بر توسعه بخش هایی مانند استخراج نفت و گاز، پروژه های ریلی، شرکت های کوچک و متوسط و صنایع کشاورزی، پیگیری می‌شود. این بخش‌ها با توجه به پتانسیل ویژه‌ای که در ایجاد نرخ رشد اقتصادی و کاهش بیکاری دارند، انتخاب شده اند.

مدیریت کسری بودجه بخش عمومی: این هدف از طریق افزایش بهره وری و کارایی سرمایه انسانی، صرفه جویی و در نهایت مبارزه با اخلالگران نظام اقتصادی قابل تحقق است.

بهبود عدالت اجتماعی و دسترسی همگان به نیازهای اساسی: در این بخش ارتقای دسترسی گروه های فقیر و دیگر اقشار آسیب پذیر به خدمات اجتماعی هدف‌گذاری شده است.

مبارزه با فساد و ترویج حکمرانی خوب: از دیگر اهداف سازمان پیشرفت فیلیپین، پیشگیری و مبارزه با فساد و همچنین اصلاح نظام بوروکراتیک است.

بهبود شاخص ها در بخش انرژی:  این هدف از طریق افزایش اکتشاف نفت و گاز، توسعه انرژی های تجدیدپذیر،‌گسترش استفاده از گاز طبیعی و همچنین تشویق مشارکت بخش خصوصی در تولید برق تحقق می یابد.

تدوین برنامه توسعه فیلیپین ([PDP)

برنامه توسعه فیلیپین توسط رئیس جمهور این کشور رودریگو دوترته (که رئیس سازمان پیشرفت نیدا نیز می باشد)،‌ در تاریخ ۲۰ فوریه ۲۰۱۷ ابلاغ شد. این برنامه اولین برنامه میان مدت تدوین شده در فیلیپین است و دارای هفت بخش می باشد که شامل پیش بینی چالش های اقتصادی، استراتژی توسعه، تعدیل ساختار اجتماعی، رشد اقتصادی،‌ کاهش نابرابری ها،‌ ایجاد فرصت شغلی و توسعه همه جانبه و پایدار است.

سازمان پیشرفت نیدا به عنوان هدایت کننده توسعه کشور، بستر تدوین PDP را ایجاد کرده است؛ این برنامه ه مسیر توسعه فیلیپین طی سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۴۰ را ترسیم می‌کند، با مشارکت این سازمان، نهادهای دولتی مختلف و مردم تدوین شده است.

همچنین پیش نویس PDP در اوایل سال ۲۰۱۷ برای دریافت نظرات شهروندان در سایت سازمان پیشرفت نیدا قرار گرفت تا همه بتوانند در تدوین هرچه بهتر برنامه های توسعه کشور سهیم باشند.

پیش بینی رشد تولید ناخالص داخلی

طبق سند PDP با اجرای سیاست بهبود بهره وری، درآمد ناخالص ملی در این کشور تا  ۲۵ سال آینده سه برابر می شود و سطح متوسطی از استاندارد های زندگی، در دسترس شهروندان فیلیپین قرار می گیرد. اما بدون پیاده‌سازی سیاست‌های مدنظر، درآمد سرانه نهايتاً می تواند در طول ۲۵ سال دو برابر شود:

پیش بینی کاهش فقر در فیلیپین

طبق نمودار فقر می تواند تا سال ۲۰۴۰ یا زودتر، با اتخاذ سیاست ها و برنامه های مناسب در فیلیپین ریشه کن شود. سرعت انجام این کار به دو عامل ثبات رشد اقتصادی و همچنین نحوه توزیع درآمد در میان افراد بستگی دارد. اگر درآمد رشد ضعیفی داشته باشد و اختلاف درآمدی افزایش یابد، زمان کاهش فقر طولانی می شود. با این حال، رشد اقتصادی بالا همراه با کاهش نابرابری که نیازمند برنامه ریزی می باشد، به شدت فقر را کاهش می دهد و عملا آن را تا قبل از سال ۲۰۴۰ ریشه کن می کند. بنابراین رشد اقتصادی باید پایدار و همه جانبه باشد

بر اساس برنامه فعلی بیان شده در مورد فقر، کاهش میزان فقر از ۲۱.۶ درصد در سال ۲۰۱۵ به ۱۴ درصد در سال ۲۰۲۲ هدف‌گذاری شده است؛ که این خود به معنی نجات ۶ میلیون نفر از فقر است.

اهداف و پیش بینی های بررسی شده، حکایت از آغاز مسیر توسعه و پیشرفت فیلیپین دارد؛ اما باید توجه داشت که این برنامه با همکاری دولت و اراده عمومی شهروندان میسر خواهد شد. سازمان پیشرفت نیدا نیز در تلاش است با کمک به پیاده سازی این برنامه ها بتواند در مسیر توسعه کشور گامی مؤثر بردارد.

پینوشت:

[۱] Philippine Development Plan

برگرفته از : سازمان پیشرفت فیلیپین (نیدا)



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.