۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۰۸۵۶ ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱ دسته: تجارت و دیپلماسی، سازمان تجارت جهانی
۰

نماینده آمریکا در سازمان تجارت جهانی با انتقاد از عملکرد این سازمان، گفت: سازمان تجارت جهانی در دستیابی به توافقات تجاری ناکام بوده و به نهادی برای رسیدگی به شکایات کشورها تبدیل شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد در روزهای اخیر اجلاس سازمان تجارت جهانی برگزار شد. در این اجلاس نمایندگان کشورهای مختلف عضو سازمان تجارت جهانی به ارائه نظرات و بررسی مشکلات موجود می پردازند.

رابرت لایتزیر نماینده تجارتی دولت آمریکا در این نشست ضمن انتقاد از عملکرد سازمان تجارت جهانی گفت: سازمان تجارت جهانی به کلی دستیابی به توفقات تجاری را کنار گذاشته و به محلی برای رسیدگی به اختلافات و داوری تبدیل شده است.

نماینده آمریکا معتقد است یکی از کارکردهای اصلی سازمان تجارت جهانی ایجاد بستری برای دستیابی به توافقات تجاری گسترده بوده اما این کارکرد به کلی فراموش شده است.

لایتزیر تصریح کرد: «درحال حاضر تنها کارکرد سازمان تجارت جهانی رسیدگی به شکایات اعضاء از یکدیگر است و در این زمینه هم این سازمان عملکرد مناسبی ندارد. در حال حاضر کشورهای تلاش می کنند اهداف خود را از طریق طرح شکایت در سازمان تجارت جهانی به نتیجه برسانند و این مسئله موجب شده است کشورها تمایلی برای مذاکره برای دستیابی به توافق تجاری جدید در قالب این سازمان نداشته باشند.»

نماینده آمریکا افزود: «ساختار فعلی سازمان تجارت جهانی به هیچ عنوان اهداف مد نظر برای آن را محقق نمی کند.»

علاوه بر این نماینده آمریکا از عدم توان این سازمان در ملزم نمودن کشورها به اجرای قوانین نیز انتقاد کرده است. آمریکا معتقد است در حال حاضر کشور چین اقدامات متعددی برخلاف قواعد سازمان تجارت جهانی انجام می دهد و این سازمانی قدرتی برای جلوگیری از این روند ندارد.

موارد مطرح شده از سوی نمایندگان کشورهای مختلف در این نشست نشان داد در حال حاضر سیاست های حمایت گرایی که از سوی دولت هایی همچون آمریکا در دستور کار قرار گرفته است، اهمیت ویژه ای برای کشورهای جهان پیدا کرده است.

اعمال سیاست های حمایت گرایی از سوی کشورها با ماهیت شکل گیری سازمان تجارت جهانی تناسب ندارد و این مسئله موجب تضعیف جایگاه این سازمان در اعمال قوانین خود شده است.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.