۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۰۳۴۶ ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰ دسته: اقتصادِ محور مقاومت، تجارت و دیپلماسی
۲

بسیاری از زیرساخت های کشور سوریه در طول ۶ سال اخیر تخریب شده است که بازسازی آن ها طبق گفته نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه دست کم به بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور سوریه در ۶ سال اخیر درگیر جنگ داخلی بوده است و در این مدت شهرهای مختلف این کشور به شکل گسترده ای تخریب شده است.

اما در طول ماه های اخیر نیروهای دولتی این کشور موفق شده اند بخش های زیادی از کشور را از معارضان بازپس بگیرند و به مرور پروژه های بازسازی این کشور آغاز شده است.

استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه به تازگی هزینه بازسازی کشور سوریه را بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار عنوان کرده است و از کشورهای مختلف درخواست نموده در این راستا به این کشور کمک رسانی نمایند.

بر اساس اطلاعات بانک جهانی به طور تقریبی بیش از یک پنجم خانه ها و یک سوم مدارس در کشور سوریه به طور کامل تخریب شده است و در حال حاضر کمتر از نیمی از مراکز درمانی این کشور به خدمت رسانی به مردم ادامه می دهند.

با اینحال کشورهای غربی اعلام کرده اند تا زمانی که دولت بشار اسد کناره گیری نکند، قصد همکاری در بازسازی سوریه و ارسال سرمایه ها و شرکت های خود برای اجرای پروژه های بازسازی سوریه را نخواهند داشت.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به طور رسمی و با انتشار بیانیه ای خواستار تعیین پیش شرط برای حضور کشورهای غربی در بازسازی سوریه شده است. موگرینی در بیانیه خود گفته است: «کشورهای اروپایی آمادگی دارند در بازسازی سوریه مشارکت نمایند اما پیش از آن باید در مورد مسئله انتقال قدرت در سوریه در مذاکرات پیش رو پیشرفت های مد نظر ما حاصل شود.»

این درحالیست که یکی از مشکلات عمده کشورهای اروپایی در سال های اخیر هجوم گسترده مهاجران سوری به این کشورها و شکل گیری بحران مهاجرت بوده است. بازسازی سوریه می تواند شرایط را برای بازگشت مهاجران و کاهش بحران مهاجرت کشورهای اروپایی فراهم نماید.

اما در مقابل تا به حال کشورهایی همچون چین، روسیه و ترکیه برای بازسازی کشور سوریه و مشارکت در اجرای پروژه های آن ابزار تمایل نموده اند.

حال باید دید آیا ایران نیز به عنوان یک کشور که طی سال های اخیر مواضع مشترکی با سوریه داشته و در رفع مسائل این کشور پیش قدم بوده و کمک کرده است، از فرصت های اقتصادی بازسازی سوریه استفاده خواهد کرد یا خیر.

منبع: نیویورک تایمز

  1. ایران از فرصت بازسازی سوریه حتماً استفاده خواهد کرد البته بصورت پراخت هزینه ها و انجام رایگان بازسازی ها!!

    ۲۲
    • آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم در قالب طرح مارشال منابع مالی خودش رو در اختیار بسیاری از کشورها از جمله تمامی کشورهای اروپایی قرار داد تا خودشان را بازسازی کنند
      همین مسئله موجب شد این کشورها از نظر راهبردهای جهانی همراه آمریکا باشند و آمریکا از روش های اطلاعاتی مالی و اقتصادی بر اون ها مسلط شد
      بازسازی سوریه اگر با وام ریالی از سوی ایران انجام بشه نه تنها ضرری برای ایران نداره، بلکه موجب صادرات کالا و خدمات ایران و تقویت جایگاه در این کشور خواهد شد، منابع مالی هم با مقداری تأخیر برمی گرده

      ۰۴



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.