۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۰۳۱ ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

احمد حمزه نماینده استان کرمان و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ضمن اشاره به اینکه مهمترین اولویت در اقتصاد مقاومتی داشتن دیدگاه صادرات محور است، گفت: استان کرمان پروژه های بسیار مهمی را در اقتصاد مقاومتی انجام داده که نتیجه آن بهبود وضعیت اقتصادی منطقه است.

احمد حمزه نماینده استان کرمان در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مسیر اقتصاد ضمن بیان نکاتی در مورد اولویت اقتصادی کشور، قلعه گنج کرمان را یکی از محروم ترین مناطق کشور برشمرد که به عنوان شهر پایلوت اقتصاد مقاومتی انتخاب شده است.

احمد حمزه در مورد اولویت های کشور در زمینه اقتصاد مقاومتی گفت: رهبر معظم انقلاب، اولویت هایی را از دیدگاه اقتصاد مقاومتی تعیین کردند که همه آن ها مهم هستند و بایستی مورد توجه قرار بگیرند اما مهمترین آن به نظر بنده محصولات صادرات محور است و این که ما یک دیدگاه صادراتی داشته باشیم.

وی افزود: برای رسیدن به این هدف بایستی چند کار انجام شود. همان طور که در مبانی اقتصاد مقاومتی گفته می شود، محصولات ما بایستی کیفیت و استاندارد جهانی را داشته باشند، دانش بنیان باشند، علمی و روزآمد باشند و توان رقابت را از لحاظ قیمت در سطح جهانی داشته باشند. ما باید کاری کنیم که هزینه تولید محصولات داخلی گران تمام نشود و بتواند با محصول خارجی رقابت کند.

نماینده استان کرمان در مورد نقش مجلس در تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: مجلس بایستی نظارت داشته باشد که قوانین موجود در مسیر اقتصاد مقاومتی درست به کار گرفته شوند و گرنه نیاز به مصوبات خاص و جدیدی نیست. مجلس باید از بعد نظارتی خودش در این زمینه استفاده کند. مشکلات ما در این حوزه بیشتر از نظر اجرایی است و کمتر مشکل قانونی در این زمینه داریم؛ علیرغم این که تراکم قانون در کشور وجود دارد ولی بحث اصلی در اجرای قانون است.

احمد حمزه در مورد وضعیت استان کرمان به عنوان یکی از استان های پایلوت اقتصاد مقاومتی در کشور گفت: خوشبختانه کرمان یک از استان هایی است که قبل از این که سایر قسمت های کشور وارد قضیه اقتصاد مقاومتی بشوند، وارد شده بود. از حدود ۲۴ ماه پیش، شهر قلعه گنج به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی انتخاب شد و پروژه های خوبی در آن جا در حال اجرا و پیشروی است. مهمترین محور آن، مردمی کردن اقتصاد منطقه، توان افزایی مردم در کسب درآمد و خلق ثروت است.

وی خاطر نشان کرد: نکته مهم این است که بتوانیم توان مردم را بالا ببریم که بیشتر آن هم از طریق آموزش انجام می شود. آقای سعیدی کیا در بنیاد مستضعفان و تیم همراه و مشاورینش به خوبی در حال پیش بردن پروژه هستند و خیلی خوب کار می کنند.

نماینده استان کرمان در مورد اقدامات انجام شده در این استان در حوزه اقتصادی گفت: بحث دیگری که در استان کرمان مهم است و مورد توجه قرار گرفته است، معدن و صنایع وابسته به آن است. کلنگ زنی فازهای صنعتی معدن تیتانیوم جنوب کرمان به زودی انجام خواهد شد و مقدمات پروژه فولاد زرند نیز به خوبی در حال پیش روی است. به علاوه اینکه استان کرمان، به خصوص بخش جنوبی آن، یکی از قطب های کشاورزی کشور است که در آن جا هم کارهای خوبی را شروع کرده اند.

وی افزود: به عنوان مثال حفاظت از منابع آبی در استان کرمان مورد توجه قرار گرفته است و در سال قبل سازمان کشاورزی جنوب کرمان، رتبه اول را در اجرای آبیاری تحت فشار در سطح کشور بدست آورده است. در سال گذشته بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان در طرح های اجرا شده این بخش هزینه شده است.

احمد حمزه ضمن بیان اینکه گسترش صنایع دستی و گردشگری در قلعه گنج به علاوه تاسیس دامپروری های مدرن به چرخه اقتصاد منطقه کمک می کند، گفت: برای این منظور گونه های اصلاح شده و جدیدی که با آن شرایط آب و هوایی تطابق داشته باشند را وارد می کنند. درضمن برخی از صنایع فرآوری و تبدیلی محصولات کشاورزی شروع شده است که ان شا الله در آینده نزدیک به بهره برداری می رسند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مورد تسهیلات و هزینه های مالی پروژه ها گفت: قلعه گنج محروم ترین نقطه کشور است و مردم در آن جا بنیه اقتصادی ضعیفی داشتند. بنیاد مستضعفان صندوق هایی را در روستا ها راه اندازی کرده است که خود مردم آن منطقه با آموزش یاد گرفته اند پس انداز هایی را داشته باشند. به میزان آورده ای که مردم روستا در آن صندوق ها پس انداز می کنند، بنیاد مستضعفان به رایگان تسهیلات بلاعوض می دهد. هر ۲الی ۳ ماه در آن روستا به یک نفر تسهیلاتی را ارائه می دهند برای راه اندازی یک کار کوچک روستایی که بتواند درآمد زایی و اشتغال ایجاد کند.

وی افزود: برای مثال قالی بافی، صنایع دستی از سنگ یا شاخ و برگ خرما، کارخانه تولید رب گوجه و غیره همگی با استفاده از همین تسهیلات انجام شده است. کارخانه تولید شیره خرما و کارحانه روغن کشی از کنجد نیز با استفاده از همین تسهیلات در حال  انجام شدن است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.