۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۹۸۶۲ ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

وزارت تجارت خارجی آمریکا اعلام کرده است برای اولین بار در طول ۲۵ سال اخیر بدون نیاز به طرح شکایت از سوی تولیدکنندگان، مسئله دامپینگ شرکت های چینی در صادرات آلومینیوم را برای حمایت از تولیدات داخلی بررسی خواهد کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد ویلبر راس وزیر تجارت خارجی آمریکا هفته گذشته اعلام کرد این وزارتخانه به طور مستقیم و بدون نیاز به مطرح شدن شکایتی از سوی تولیدکنندگان داخلی این کشور، مسئله دامپینگ صادرکنندگان آلومینیوم چینی به بازار آمریکا را بررسی خواهد کرد.

در طول ماه های اخیر وزارت تجارت خارجی آمریکا بارها به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی، مسئله دامپینگ شرکت های چینی در خصوص صادرات محصولات مختلف به آمریکا را بررسی کرده است و در نهایت تعرفه واردات محصولات چینی را افزایش داده است. از جمله این موارد می توان به فولاد اشاره کرد.

اما نکته جالب توجه اینجاست که در تمامی این موارد پرونده بررسی دامپینگ شرکت های چینی، از شکایت یک یا چند شرکت تولیدکننده داخلی آمریکایی به شورای تجارت خارجی این کشور شروع شده است. در واقع در تمامی موارد اخیر وزارت تجارت خارجی آمریکا در پاسخ به شکایت تولیدکنندگان داخلی اقدام به بررسی دامپینگ شرکت های چینی نموده است.

اما در مورد صادرات آلومینیوم تا به حال هیچ تولیدکننده آمریکایی از صادرکنندگان چینی به شورای تجارت خارجی آمریکا شکایت ننموده است.

اقدام وزارت تجارت خارجی آمریکا در شروع پرونده بررسی دامپینگ شرکت های چینی در صادرات آلومینیوم در طول ۲۵ سال گذشته بی سابقه است.

در کشور آمریکا قانونی وجود دارد که در سال ۱۹۳۱ میلادی تصویب شده و سابقه ای بیش از ۸۶ سال دارد. این قانون به دولت آمریکا اجازه می دهد به طور مستقیم به مسائل مربوط به تجارت خارجی ورود نمایند و برای آن ها تصمیم گیری نماید. اما در طول ۲۵ سال اخیر هیچگاه آمریکا از این قانون استفاده نکرده است.

وزیر تجارت خارجی آمریکا با اعلام خبر ورود مستقیم این وزارت خانه به بررسی دامپینگ شرکت های چینی در صادرات آلومینیوم گفت: «دونالد ترامپ از روز اول به طور صریح بیان کرده بود که در برابر تجارت غیر منصفانه دیگر کشورها کوتاه نخواهد آمد. اقدام وزارت تجارت خارجی آمریکا در زمینه بررسی مستقیم صادرات آلومینیوم شرکت های چینی نیز در راستای عمل به همین تعهد رئیس جمهور آمریکاست.»

ویلبر راس همچنین افزوده است: «ورود مستقیم وزارت تجارت خارجی که اقدامی بی سابقه در طول ۲۵ سال اخیر است بار دیگر نشان داد که دولت آمریکا ضمن هوشیاری کامل از تجارت آزاد و غیرمنصفانه حمایت می کند.»

بررسی موارد دامپینگ در آمریکا به طور معمول به وضع تعرفه بالا بر واردات به منظور حمایت از تولیدات داخلی منتهی می شود. از این رو انتظار می رود نتیجه بررسی دامپینگ شرکت های چینی در صادرات آلومینیوم نیز چیزی جز اثبات دامپینگ شرکت های چینی و افزایش تعرفه واردات این محصول به آمریکا نباشد.

منبع: اسپوتنیک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.