۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۹۷۰۳ ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸ دسته: مالیات
۰

در کشورهای توسعه یافته نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی به طور میانگین بیش از ۳۴ درصد است که نشان از نرخ بالای مالیات در این کشورها دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد در کشورهای توسعه یافته مالیات نقش اصلی را در تأمین بودجه دولت ایفا می کند و از این رو نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در این کشورها تا ۴۵ درصد نیز می رسد.

بر اساس آمار سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، در سال ۲۰۱۶ میلادی نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در کشورهای عضو این سازمان به طور متوسط ۳۴.۳ درصد بوده است.

نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در کشورهای توسعه یافته روندی صعودی دارد و در سال گذشته میلادی به بیشتری میزان خود از زمان ثبت این آمار رسیده است.

نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی نشان دهنده سهمی از تولید داخلی کشورهاست که از سوی دولت به عنوان مالیات جمع آوری می شود. از این رو افزایش این نسبت نشان از کنترل بیشتر دولت بر اقتصاد دارد و کاهش آن نیز به منزله کاهش نقش دولت در اقتصاد ارزیابی می شود.

در نمودار زیر میزان نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی درخصوص برخی از کشورهای توسعه یافته دنیا نشان داده شده است.

همانطور که در نمودار مشخص است کشور دانمارک با ۴۵.۹ درصد بالاترین نسبت را به خود اختصاص داده است. در این کشور نرخ های مالیات به میزان قابل توجهی بالا هستند به طور مثال هر خریدار خودرو برای استفاده از آن باید مالیاتی معادل ۱۵۰ درصد قیمت آن را به دولت بپردازد.

این مسئله موجب شده یک خودرو که در آلمان با قیمت ۲۱۵۰۰ دلار به فروش میرسد در کشور دانمارک هزینه ای بالغ بر ۳۴ هزار دلار برای خریدار آن به همراه داشته باشد. این درحالیست که همین خودرو در کشور لهستان به دلیل پایین بودن نرخ های مالیاتی کمتر از ۱۹ هزار دلار به فروش می رسد.

کشور فرانسه با ۴۵.۳ درصد با فاصله ای اندک از کشور دانمارک در رتبه دوم نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی قرار دارد. کشورهای سوئد، یونان و آلمان نیز در رده های بعدی این فهرست قرار دارند.

این درحالیست که کشور آمریکا با ۲۵.۵ درصد جزء کشورهایی محسوب می شود که نرخ مالیات پایینی دارند. پایین بودن این نسبت در آمریکا به پایین بودن نرخ مالیات بر درآمد شهروندان مربوط می شود؛ درحالیکه نرخ مالیات بر درآمد شرکت ها در کشور آمریکا به مراتب بیشتر از دیگر کشورهای توسعه یافته جهان است.

منبع: استاتیستا



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.